Some changes - Reisverslag uit Eilat, Israel van Martijn Bontenbal - WaarBenJij.nu Some changes - Reisverslag uit Eilat, Israel van Martijn Bontenbal - WaarBenJij.nu

Some changes

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

09 April 2012 | Israel, Eilat

Hey,

Het is weer tijd om het thuisfront een update te geven. Het internet in de volunteers area werkt al een aantal dagen niet en dat blijft ook nog wel even zo, want de man die het repareert is op vakantie. En als ik tegen de vrijwilligersleider zeg, dan regel je toch iemand anders. Dan werkt dat niet zo op de kibboets. Maarja, dan maar in het hotel, met uitzicht op het zwembad. Je kan merken dat het de laatste tijd wat drukker is overal. Nu hier in het zwembad is het vol met families die in de paasvakantie de zon opzoeken. Sinds een week of 1,5 a 2 is het hier echt superwarm weer. Helaas ook al de eerste keer verbrand, beter smeren volgende keer ;) Niet alleen in het hotel is het drukker, ook op werk in in de volunteers area. In het packing house zijn we vorige week begonnen met maiskolven. Weer wat nieuws, dus in het begin was iedereen enthousiast. Maar na een paar dagen raak je hier ook weer aan gewend. Daarvoor heb ik een paar dagen in de fields gewerkt. Wat eigenlijk voornamelijk inhield dat ik in kassen werkte. Paprika's plukken in de kassen gemaakt van katoen of een of andere stof, dus niet de glazen die ik gewend was in de Bent. Het roepte zeker herinneringen op van mijn tijd op de tuin. Daarnaast nog met meloenen en pompoenen gewerkt. Maar met de maiskolven is er een hoop werk bijgekomen. En zo ook de mogelijkheid om wat extra uren te maken als je dat wil. Tegenwoordig beginnen we altijd om 6 uur. En dan zijn er mensen die om 4 uur willen beginnen, by me guest. Het voordeel van 6 uur beginnen is dat we nu ook wat eerder klaar zijn. Officieel 3 uur, maar soms later als je meer wil of moet werken. Heerlijk om aan het eind van de dag in het buitenbad te zwemmenen wat te zonnen.
Daarnaast is het ook wat drukker geworden met vrijwilligers. Bijna alle kamers zijn nu vol en vandaag zijn we op ons toppunt van 27 vrijwilligers (al gaat er vandaag wel iemand weg). Gister is Ben weg gegaan. Was een raar gevoel, ik ken hem het langste van iedereen hier (zie het eerste verslag). Meer vrijwilligers betekent ook meer personen per kamer. Igor en ik delen de kamer nu ook met Taka, een Japanse Amerikaan van de 1e generatie. En zoals alle verandering, het is zeker wennen, niet alleen aan een vollere kamer maar ook aan de nieuwe geluiden en balans/sfeer in de kamer ;)
Maar nu alles drukker werd en ik nog steeds 3 keer krav maga heb, 1 of 2 keer in de week spaans en nog weekend is het schema weer aardig vol. Ik probeer daarom ietwat gas terug te nemen. Vorige week voor het eerst krav maga geskipt voor een keer. En deze week is er geen krav maga (de leraar is op vakantie), dus tijd om weer wat te relaxen.

Afgelopen vrijdag hebben we Pesach gevierd. We hadden de keuze tussen een barbeque en het bijwonen van diner met alle mensen van de kibboets. Uiteraard koos ik voor het tweede om wat meer te zien hoe het kibboetsleven nu echt is. Als vrijwilliger sta je er toch nog half buiten. Dat bleek ook wel een beetje aan onze plek (we waren uiteindelijk met 6 vrijwilligers) in de dining room. Wat zaten naast de drummer in de hoek aan een aparte tafel met alle vrijwilligers. Wel jammer, want het was eigenlijk de bedoeling de we verdeeld werden over de tafels en met de families zaten. Voor het eten was er een programma met veel zingen, dansen en lezen. Al met al was het toch een mooie ervaring. Ook al was alles in het Hebreeuws. Het engelse programmaboekje dat we hadden hielp wel, maar vaak wisten we niet waar we waren.
Naast de viering op vrijdag betekend het ook dat we geen gezuurde broden eten. Oftewel alleen matza tijdens de maaltijden voor 1 weeek geloof ik. Matza's zijn een soort crackers, niet heel lekker maar met iets erop niet slecht. Al mis ik mijn brood wel. Nu ik dit typ denk ik ook gelijk aan het Nederlandse brood dat ik mis. Zie er al naar uit.

Dit was het weer voor deze keer.
Vandaag heb ik een vrije dag, dus ik ga even wat dingen regelen. Ik had tegen mijn baas gezegd dat ik een dag vrij wilde deze week. Komen ze er vandaag mee om iets voor 9 uur, terwijl ik vanaf 6 uur aan het werk was. Oftewel, op je vrije dag vroeg op en werken. Maarja, geniet er nu alsnog van :)

Martijn

  • 25 April 2012 - 06:55

    Rineke:

    Hoi Martijn,

    Wat een verhalen. Het lijkt me heel leerzaam wat je allemaal mee maakt. Misschien kun je er een avond over vertellen in 'de Jol' als je weer terug bent. Het duurde even voor ik had ontdekt waar ik je reisinfo kon vinden. Sorry daarvoor. Veel plezier nog de komende paar weken en ik hoop je gauw weer te zien als je weer terug bent.

    Groetjes Rineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

Actief sinds 05 Sept. 2009
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 21886

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 16 Mei 2012

Israel (en regio?)

01 September 2009 - 23 December 2009

exchange naar Helsinki

Landen bezocht: