Rusland trip - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Martijn Bontenbal - WaarBenJij.nu Rusland trip - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Martijn Bontenbal - WaarBenJij.nu

Rusland trip

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

09 November 2009 | Finland, Helsinki

Afgelopen week heb ik mijn week in Rusland doorgebracht. Maandag vertrokken we om 6 uur ’s avonds met de nachttrein van Helsinki naar Moskou. We sliepen in 4-persoons cabins en deze waren zelfs nog kleiner dan in de boot naar Stockholm. Maar het was maar voor een nacht, dus wat maakt het ook uit. Uiteindelijk nog aardig lekker geslapen ook. Het leuke aan reizen naar Rusland is uiteraard het laten zien van je paspoort. In de trein begonnen we daar dan ook lekker mee. Eerst checkten de Finnen het en bij de grens aangekomen werden we ook door de Russen gecheckt. Daarnaast moesten we ook een formuliertje invullen en die moesten we heel ons verblijf kunnen laten zien. Het is allemaal check, check, dubbelcheck bij die Russen.
Dinsdagochtend kwamen we om half 9 aan in Moskou. ’s Ochtends hadden we een city tour en zagen we een klein deel van Moskou. De stad is echt onwijs groot, 11 miljoen inwoners!!! Er was niet echt een duidelijk plek met veel mooie oude gebouwen. De gebouwen stonden kris kras door de stad heen, naast de kerk kon je zomaar een fabriek aantreffen. Je moest dus aardig wat reizen wilde je wat zien. Maar de gebouwen die we zagen waren erg mooi en wat je verwacht van Rusland, onwijs groot en veel gouden details. We zijn dinsdag ook naar het Rode plein geweest. Een bezoek gebracht aan de st. Basels kathedraal (het gebouw met de gekleurde ui-vormige torens). Ik had het eerlijk gezegd veel groter verwacht maar het was alsnog mooi om te zien, van binnen was het echter niet echt heel erg boeiend. Daarna naar het Mausoleum geweest waar het lichaam van Lenin wordt bewaard. Door een of andere chemische substantie proberen ze zijn lichaam te bewaren. Ik vond hem er een beetje nep uitzien. Vraag me ook af hoe veel procent van zijn lichaam nog origineel is. Maar het deed me een beetje denken aan het wassenbeeldenmuseum. Na dit alles gingen we met de bus naar ons hotel. Daar aangekomen heb ik eerst ff lekker een douche genomen. Later die middag ergens geluncht. Het was een soort fast food restaurant waar je een grote aardappel in aluminiumfolie kreeg die werd dan door de midden gesneden en dan kon je twee sauzen kiezen die je erop wilde. Het smaakte goed en lijkt tenminste iets gezonder dan normaal fast food. Na de lunch gingen we naar het centrum met een groepje en hebben een beetje rondgelopen daar. Niet wetend wat te doen zijn we maar terug gegaan naar het hotel. Daar ontmoeten we de rest van de groep die in de tussentijd een extra tour hadden gedaan geregeld door het reisbureau. Je kon je van tevoren inschrijven voor een aantal extra tours, tegen betaling uiteraard. ’s Avonds gingen we uit eten. We gingen met een hele groep (zo’n 20 man) en dan weet je hoe het gaat. Je slentert langs restaurants en niemand neemt een beslissing. De een wil sushi en de ander wil naar een Russisch restaurant (zoals ik). Uiteindelijk ben ik bij een Russisch restaurant blijven staan en kon een paar mensen overhalen om ook echt een keer te gaan eten. Ik heb daar een kippenrol met pruimen gegeten. Het was op zich best lekker, alleen zat er veel te veel pruim in naar mijn mening. Maarja ik hou nou eenmaal niet van veel saus. Voor het dessert zijn we naar een café geweest met beetje een jaren zestig inrichting. Heel leuk café en heerlijk toetje: chocolademelk met vanille ijs en slagroom. Klinkt heel vrouwelijk, ik weet het, maar het was alsnog onwijs lekker. ’s Avonds toen ik op mijn hotelkamer aankwam was mijn kamergenoot champions league aan het kijken, Manchester United – CSKA Moskou. In Rusland is het 2 uur later dan in Nederland dus de wedstrijd was pas tegen 1 uur afgelopen. Het was echt een mooie wedstrijd, maar wel oud nieuws nu ik het aan het typen ben.
Woensdagochtend genoten van een heerlijk hotelontbijt. Om 11 uur begon de Metro tour. Misschien denk je wat doe je nou tijdens een metro tour. Je bezoekt inderdaad verschillende metrostations. In Moskou zijn ze echter best mooi. De verklaring hiervoor is dat ze voor WO II geen schuilbunkers hadden in Moskou. Daarom deden ze net alsof ze mooie metrostations bouwden voor de mensen maar tegelijkertijd waren het ook schuilbunkers. Na de metro tour gingen we naar het Kremlin. Maar daar aangekomen bleek het dicht te zijn!! Omdat het eenheidsdag was kon je er alleen in als je (1 maand) van tevoren gereserveerd had. Het reisbureau had dat ook niet even gecheckt ofzo en ons dus ook niks vertelt. We konden alleen een van de museums bezoeken in het Kremlin en dat hebben we dan ook maar gedaan. Er liepen trouwens onwijs veel soldaten en agenten rond, waarschijnlijk door die eenheidsdag. De mensen in Moskou zijn over het algemeen ook niet echt vriendelijk. Zo lachen niet en bijna niemand spreekt daar Engels. ’s Avonds zijn we naar het circus geweest. Dit was echt een onwijs mooie show. Met uiteraard allerlei acrobaten en dieren (leeuwen, tijgers, apen, paarden, zebra’s, struisvogels, papegaaien, enz.). Het leukste was nog de zeeleeuw. Die kon aardig wat leuke trucs en hij kon ook een beetje breakdancen, te droog om te zien. Na het circus was de ‘Moskou slaapt nooit’ bus tour. Nu zagen we Moskou bij nacht en een hoop gebouwen waren mooi verlicht. Om half 1 ’s nachts vertrok de trein naar St. Petersburg.
Donderdagochtend kwamen we na een korte nacht om kwart voor negen aan in St. Petersburg. Eerst kregen we een korte city tour en tijd om te ontbijten. Daarna hadden we tot 2 uur ’s middags vrije tijd, omdat we niet eerder het hotel in konden. In die tijd hebben we door St. Petersburg gelopen en een hoop gezien. In het hotel kwam ik erachter dat ik de kamer voor mij alleen had. Ik had van tevoren een kamergenoot ingevuld maar die ging alleen naar St. Petersburg. Maar hij was met iemand anders ingedeeld die in dezelfde situatie zat als hem(dus roommate ingevuld die wel naar Moskou ging terwijl diegene zelf niet ging). Iedereen die hetzelfde als mij had gedaan had dus een kamer voor zichzelf. Ik vond het in ieder geval erg relax om de kamer voor mezelf te hebben. Aan het begin van de avond hadden we een boot tour met sparkling wine en chocola. Deze tour viel een beetje tegen, want zo veel was er niet te zien en de chocola was niet echt lekker. Na de boot tour zijn we uit eten geweest in een Russisch restaurant. Ik had dit keer een Georgisch gerecht. Het waren een soort holle bollen van deeg met aan de binnenkant vlees en een beetje olie. Daarnaast had ik aardappels die met ‘Arabische stijl’ waren klaargemaakt. Was echt heel lekker allemaal en ik zat de volgende ochtend nog vol.
Vrijdagochtend dus niet heel veel gegeten bij het ontbijt door het avondeten van donderdag. Om 9 uur vertrokken naar keizerin Catherine’s paleis. Dit is een van de grootste paleizen en de grootste Amberkamer van de wereld bevindt zich daar. Die amber kamer was trouwens niet echt heel indrukwekkend. De rest van het paleis en de tuin waren mooi om te zien. Alleen jammer dat het winter is en er niks in bloei is in de tuin. Terug in de stad hadden we een uurtje op ergens te lunchen. We gingen naar een sushi restaurant en ik heb daar voor het eerst sushi gegeten. Maar doordat we lang moesten wachten moest gehaast eten en vervolgens naar de bus rennen. We kregen om 3 uur ons eten terwijl de bus naar de Hermitage ook om die tijd zou vertrekken. Uiteindelijk waren we net op tijd voordat de bus wegreed, al had de bus we 15 minuten gewacht…. De sushi was trouwens best lekker en ik kon zelfs een soort met de stokjes overweg. Alleen had ik niet echt sushi vind ik achteraf. Ik had sushi met krab, aal, komkommer en mozzarella. De mozzarella bleek aan de buitenkant te zitten, waar je normaal dat soort zeewier verwacht. Maar we gingen dus naar de Hermitage, een van de grootste museums in de wereld geloof ik. Het was een mooi museum, maar ik had een gids en we hebben bijna alleen maar schilderijen gezien en een paar grote zalen. Er bleek ook nog andere dingen te zijn die ik wel graag bezocht had, maarja niks aan te doen. Het is sowieso te groot om alles in 1 keer te zien. Toen we terugkwamen konden we gelijk door naar de limousine tour. We reden 1,5 uur door de stad in een lange witte Hummer onder het genot van sparkling wine. Na de limo tour gingen we uit eten. Dit keer naar een Italiaans restaurant. Daar raakten we aan de praat met een aantal russen die aan de tafel naast ons zatn. Toen we klaar waren met eten werd er opeens vodka geserveerd. Eerst dacht ik nog is dit iets Russisch dat je na de maaltijd vodka krijgt. Maar het bleek dat de russen waarmee we eerder wat gepraat hadden het voor ons bestelt hadden. Ze spraken een beetje Engels en waren onwijs vriendelijk. De mensen in St. Petersburg waren over het algemeen vriendelijker dan die in Moskou. Maar later hebben we de russen ook wat vodka gegeven en na een aantal shots zijn we met hun naar een andere plek gegaan. Dit was een soort kebabrestaurant waar ze de eigenaar kenden. Het was niet echt een leuke tent dus we hadden zoiets van 1 biertje met ze drinken en dan weg. Maar ze bestelden een liter vodka, dus zijn we maar gebleven tot die op was. Daarna zijn we nog naar een night club gegaan en was het vrij laat voordat ik nou is in bed lag. Ik had mijn kamer trouwens niet meer voor mij alleen. Omdat het reisbureau uiteraard niet voor de extra kamers wilde betalen. Iedereen die alleen sliep op een kamer moest iemand anders vinden die ook alleen sliep.
Zaterdagochtend hadden we nog een city tour en had ik de meeste dingen die ik wilde zien wel gezien. ’s Middags was de paleis lunch, oftewel een lunch in een paleis. Het eten was erg lekker en er was een bandje met Russische folk muziek. De muziek was leuk en ze maakten er nog een hele show van met allerlei spelletjes. Na de lunch ben ik naar het hotel gegaan en heb even een uurtje geslapen voordat we naar het ballet gingen. Ik wilde de kans toch grijpen om een keer naar een Russisch ballet te gaan. In het begin vond ik het niet zo heel boeiend maar later werd het wel beter. Al denk ik niet dat ik snel nog eens een ballet zal bezoeken. Na het ballet weer ergens gegeten en daarna terug naar het hotel. Aangezien het zaterdag was moesten we wel uitgaan. Maar we voelden er niet echt wat voor om naar een night club te gaan dus gingen we naar een bar. Was een leuke bar alleen ik voelde me niet echt heel lekker door het eten.
Ik voelde met zondagochtend gelukkig weer helemaal beter en was alleen erg moe. Maar sinds ik voor de tour over het beleg van St. Petersburg betaald had moest ik toch vroeg op. De tour begon namelijk om 9 uur al. Dit was wel de interessantste tour en de gids had een interessant verhaal te vertellen. Aan het begin van de middag vertrokken we met de bus richting Helsinki. Onderweg een paar films gekeken en 4 keer (3 keer aan Russen en 1 keer aan de Finnen) mijn paspoort moeten laten zien. Toen ik in mijn appartement aankwam kon ik alleen mijn sleutels niet vinden. Ik kon gelukkig wel mijn kamer in zonder sleutel en ik was in het appartement gekomen met een kamergenoot. Maar ik heb toch nieuwe sleutels nodig. Na overal gezocht te hebben kon ik ze niet vinden. Toch maar gaan slapen en de volgende ochtend naar het bedrijf geweest die de woning verhuurt. Hier kon ik €60,- betalen voor mijn 2 nieuwe sleutels (kamersleutel en sleutel voor het gebouw, appartement, washok). Het stomme is alleen dat ik niet weet waar ik ze ben kwijt geraakt. Ik heb wel gevraagd of ze nog even willen wachten met de rekening maken. Dus als ik ze voor donderdag vind kan ik het nog annuleren.
Dit was het weer, sorry voor het lange verhaal dit keer.

  • 09 November 2009 - 20:16

    Martina:

    haha ook al is het een lang verhaal, toch leuk om te lezen Martijn;)
    leuk wat je allemaal gedaan hebt in Rusland, zo kom je nog is ergens !
    Bij slapen zit er niet in geloof ik?;)

  • 09 November 2009 - 22:53

    Pierre:

    Bontie!jij wereldreiziger;)
    wat een geweldig verhaal!
    Blij te merken dat je er echt wat van maakt!
    En tot snel, morgen over een week de hele dag!!:P

  • 10 November 2009 - 00:27

    MJ:

    Rusland, vet :-). Leuk om te lezen hoe 't daar is! En mooie foto's weer ;-).

  • 10 November 2009 - 09:16

    Martina:

    btw leuke foto's. ;)
    en dat buikkie is niet verkeerd meneertje ! :P

    x

  • 11 November 2009 - 14:44

    Maurice:

    Hey nice pictures..

    Een ezel stoot zich in het gemeen geen 2 keer aan dezelfde steen.. weer je sleutels kwijt.. duur grapje is dat zeg..

  • 11 November 2009 - 17:29

    Martijn:

    thanks allemaal.

    @Maurice: er is een verschil tussen je sleutel in je kamer laten liggen en niet meer naar binnen kunnen en je sleutels compleet verliezen ;) Maar het blijft wel dom...

  • 12 November 2009 - 16:02

    Bo:

    Weer erg leuk om te lezen!
    Haha en het was te verwachten dat martina over dat buikje van je ging beginnen :P te grappig. maar leuke foto's ja ! ;)
    tot snel! x.

  • 23 November 2009 - 18:53

    Martina:

    Yo Martijn,
    Waar blijven je blogs? ik mis ze ! Ik kijk iedere dag of er ondertussen weer één staat, maar telkens tot mijn grote verdriet staat er geen. Ik gok dat je het dit keer druk hebt met leren, hoe dan ook .. succes !
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

exchange naar Helsinki

Recente Reisverslagen:

09 December 2009

Bezoek Bastiaan

30 November 2009

Lapland

25 November 2009

the Netherlands trip and the days after

09 November 2009

Rusland trip

01 November 2009

kort verslag
Martijn

Actief sinds 05 Sept. 2009
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 21895

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 16 Mei 2012

Israel (en regio?)

01 September 2009 - 23 December 2009

exchange naar Helsinki

Landen bezocht: