Lapland - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Martijn Bontenbal - WaarBenJij.nu Lapland - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Martijn Bontenbal - WaarBenJij.nu

Lapland

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

30 November 2009 | Finland, Helsinki

Het laatste verslag schreef ik vlak voordat ik naar Lapland ging, nu het verslag van deze trip.

We vertrokken dus woensdagavond om een uurtje of half 10 met de bus richting Levi. De volgende ochtend om 10 uur kwamen we aan bij Santa Claus Village, het dorpje van de echte kerstman. Dit ligt precies op de arctische lijn. Hier hadden we een pauze van 2 uur. Het eerste wat je daar doet is even een kijkje nemen in 1 van de souvenierswinkels. Daarna uiteraard even op de foto met de kerstman. Het was denk goed dat we er 's ochtends vroeg waren, want er stond geen lijn. Heb de kerstman uiteraard ook een hand gegeven. Toch fijn om een alternatief te hebben voor Sinterklaas als je niet in Nederland bent. Na nog 3 uur in de bus gezeten te hebben kwamen we aan in Levi, Lapland. We zaten in een 5-persoons huisje en het was echt relax. Lekkere bedden, een sauna en niet te vergeten een dikke plasma-tv met canal+!! Eerst maar even boodschappen gedaan voor de rest van het weekend. Toen even lekker pasta gegeten en na het eten ff tv kijken en dan in de sauna. Om af te koelen dit keer geen koude douche of een meer. Maar gewoon naar buiten en beetje sneeuw over je heen gooien, je moet toch wat. Voor de rest 's avonds niet zo heel veel gedaan, beetje in andere huisjes rondgehangen.
Want vrijdagochtend was het 8.00 uur verzamelen voor de husky safari. Het was trouwens niet heel erg koud, zelfs iets boven nul soms... Niet wat je verwacht als je naar Lapland gaat, klimaatverandering is misschien toch wel bezig. Maar de husky safari hield in dat je met 2 personen op een slee ging met een stuk op 5-6 huskies ervoor. De een bestuurde de slee en de ander kon lekker zitten en van de natuur genieten. Het was echt onwijs vet om te doen, alleen jammer dat het zo kort was (ongeveer 15-25 min). Na de husky safari weer terug naar de huisjes om te lunchen. De rest van de middag niet veel gedaan. Beetje door Levi gelopen en gevraagd of er een ijsbaan in de buurt was, maar die was 12 km verderop en die was waarschijnlijk niet open omdat het 1 graden was. 's Avonds lekker tv kijken en pizza eten. Is toch wel lekker om gewoon lekker achter de tv te hangen en filmpie te kijken. Uiteraard ook nog ff de sauna gepakt en daarna gingen we uit. Toen we binnen waren draaiden ze beetje Finse muziek, in ieder geval niet echt bekend. Later leken ze door te hebben dat er een hoop studenten waren (er liepen ook aardig wat oudere mensen rond). Toen veranderde de muziek en was het alsof we uitgingen in Helsinki. Er waren wel erg veel dronken gasten die de exchange studentes wel zagen zitten. Toppunt was een lamzak die maar niet van opgeven wist nadat hij was afgewezen en het drinken van het meisje was gesneuveld. Hij bleef maar terugkomen en op een gegeven moment was een ander meisje het zat. En wat ze deed had ik nog nooit gezien. De gozer had een capuchon en die trok ze over zijn hoofd en trok aan de touwtjes zodat hij niks meer kon zien. Vervolgens trok ze hem aan de touwtjes mee van de dansvloer af en begon tegen hem te schreeuwen. Nadat ze genoeg geschreeuwt had gaf ze hem een zet en hij vloog een paar meter naar achter voordat hij uiteindelijk op de grond belandde. GENIAAL!! En het leuke was dat hij daarna gewooon opstond en soort van deed alsof het hem niets kon schelen, onwijs grappig om te zien.

Na een korte nacht ging ik richting het centrum om skies te huren. Ja je leest het goed, ik ging een dag skieen. Ik had het van tevoren ook niet bedacht maar het kwam er toch van. In het begin was ik op een helling en ging ik tot halverwege. Het was mijn eerste keer dus wilde beetje oefenen op het makkelijkstee stuk. Al was het helemaal niet makkelijk en ging ik toch wel zo'n 7-8 onderuit voordat ik beneden was. Na een uur klungelen dacht ik wel waarom ik ook al weer een dagpas gekocht had. Maar toen kwamen er een paar Aziaten die ook beginners waren en toen gingen we naar Kidsland. Daar kan je ff goed de basis oefenen, leren remmen, bochten maken en gewoon beetje gevoel ontwikkelen. Na een uurtje vond ik het wel genoeg want het was best makkelijk daar vergeleken met waar ik eerst was. Ik viel namelijk niet daar en had alles onder controle dacht ik. Dus op naar de helling waar ik vandaan kwam. En je raadt het al, in een keer naar beneden zonder te vallen. Na een tijdje ging het dus steeds beter, ik viel nog wel maar dat blijf je hebben. Na 4 uur skieen werd het tijd voor een lunchpauze. Na de lunch weer ff het gevoel terugkrijgen en op een gegeven moment de moed verzamelt om naar de top van de helling te gaan. Dit was wel even iets anders dan ik tot nu toe gedaan had. De eerste keer toen ik naar beneden ging viel ik niet en ging ik echt onwijs hard (voor mijn gevoel). Helemaal enthousiast ging ik nog een keer en viel ik weer niet. Keer daarna ging het wel fout en de 4e keer viel ik zelfs 2 keer. Probleem is dat als je daar valt ga je ook harder. Je valt dus heerlijk een aantal meter verder en met deze dalende prestaties vond ik het wel genoeg en ging ik weer gewoon tot halverwege de helling voor nog 1,5-2 uur. Toen ik terugging was ik echt helemaal kapot en heb 's avonds alleen maar in de sauna gezeten en filmp gekeken.
Zondagochten was het om 8 uur verzamelen en was het 9 uur geweest voordat we nou is vertrokken... Ik was trouwens wel op tijd ;) In een bus zitten terwijl je overal spierpijn hebt is trouwens niet relax! Ik kon wel merken dat mijn lichaam niet gewend is aan skieen. Of uberhaupt aan sporten sinds ik hier ben. Half 11 's avonds kwamen we aan in Helsinki en om 11 uur lag ik in mijn bedje.
Vandaag om 10 uur present op de universiteit om een case af te ronden die om 4 uur 's middags af moest zijn. Voor Lapland geen tijd gehad en zondag hoorden we dat onze 4e teamgenoot die als enige niet naar Lapland ging gestopt is met het vak. Die had zijn deel ook niet gedaan dus dat was weer lekker. Wel alles op tijd af kunnen ronden dus dat scheelt weer.
Dit was het weer, hoogtepunt van komende week: Bastiaan komt langs!! Nice :)

  • 30 November 2009 - 19:09

    Pieter:

    Je beleeft wel een hoop daar he;)
    Mooi dat et weer een geslaagd weekje was, zelfs op de skies;)
    later!

  • 30 November 2009 - 20:58

    Bo:

    Leuk om weer wat te lezen! Gaaf zeg, met die huski's!!
    Groetjes.

  • 02 December 2009 - 17:13

    Bastiaan:

    whahah Bontie op de ski's:P

    ik hoor dit weekend alle verhalen wel, heb er zin in

    tot morge

  • 03 December 2009 - 11:17

    Martina:

    Martijntje,
    heerlijk om weer te lezen haha. (wat een leuke foto's ook)
    en cool dat je op de ski's hebt gestaan en met de huski's op pad bent geweest. Erg gaaf allemaal. Ik moet zeggen dat ik nooit had verwacht dat jij op ski's zou gaan staan ;) dus je hebt jezelf maar weer mooi bewezen, zit er een wintersport vakantie voor jou ooit in?of toch maar bruin bakken in de zon in spain?
    xx

  • 09 December 2009 - 12:53

    Bianca:

    Wat een gave foto's joh:) Vooral die sledehonden:) en je hebt gewoon op de skie's gestaan:D Echt super tof:D Nou tot snel!

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

exchange naar Helsinki

Recente Reisverslagen:

09 December 2009

Bezoek Bastiaan

30 November 2009

Lapland

25 November 2009

the Netherlands trip and the days after

09 November 2009

Rusland trip

01 November 2009

kort verslag
Martijn

Actief sinds 05 Sept. 2009
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 21910

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 16 Mei 2012

Israel (en regio?)

01 September 2009 - 23 December 2009

exchange naar Helsinki

Landen bezocht: