Aankomst - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Martijn Bontenbal - WaarBenJij.nu Aankomst - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Martijn Bontenbal - WaarBenJij.nu

Aankomst

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

02 Februari 2012 | Israel, Jeruzalem

Misschien al wat eerder dan verwacht, maar ik heb nu al rustig de tijd om een eerste verslag te schrijven.

De reis begon al op schiphol. Vliegen naar Israel is toch wat anders dan binnen Europa (of waar dan ook). Driedubbel gecheckt: korte ondervraging bij check-in, laatste security check waar ik 40 minuten op moest wachten in een halfverwarmde (lees vrij koude) zaal en ten slotte bij de gate nog een check. Uiteindelijk stegen we op, lichtelijk verlaat. De vlucht was verder prima. Op Ben Gurion airport eerst door de paspoortcontrole, maar ik had nog geen visa. Dus eerst weer wachten op mijn visa, wat gelukkig niet lang duurde. Ik kon vervolgens wel gelijk mijn tas pakken, dus dat scheelde weer. Euro's in shekels omgewisseld en toen op de trein gestapt naar Tel Aviv, tot nu toe liep alles vlotjes.
Dan stap je opeens uit in de stad die je niet kent, maar wel met een kaart op zak.
Volgende opdracht: het centrale busstation vinden. Dit was niet echt ver weg en ik vond het dan ook wel in 1 keer maar herkende het alleen niet helemaal. Blijkt dat het geintegreerd is met een winkelcentrum. Bij elke ingang staan bewakers, dus ik denk vraag er aan 1 waar het busstation is. Want waar ik het busstation verwachtte stond een massive winkelcentrum. Maar die wees me terug naar waar ik vandaan kwam. Na wat omzwervingen kwam ik uiteindelijk in het busstation. Alleen het vinden van de juiste verdieping, busmaatschappij en lijn was nog niet zo makkelijk. Net toen ik op het punt stond om maar een taxi te nemen, kwam ik het bord tegen dat ik nodig had. Toen was het simpel en rond kwart voor 9 kwam ik aan in het hostel, 100 meter van het strand vandaan (maar wel achter een rij met de hotels/appartementen die echt aan het strand staan ;)). Op mijn kamer lagen nog 4 andere gasten: 2 zwitsers, een japanner en een Leidse 3e jaars rechtenstudent (wat is de wereld toch klein). Ik was vrij moe en ben niet meer uit gegaan, nog ff gepraat op de kamer en toen lekker naar bed om de volgende ochtend fris naar KPC (de organisatie die mijn plek in de kibboets regelt) te gaan.
Dat lekker slapen viel aleen wel tegen, want we zitten naast een drukke weg in de drukste stad van Isreal. Oftewel, genoeg verkeerslawaai om mij een beetje wakker te houden ;) Maar uiteindelijk toch nog aardig kunnen slapen toen een roommate begon te snurken en ik kon luisteren naar zijn constante geluid ipv het onrustige verkeer.
De volgende ochtend braaf om half 8 eruit, ontbijten, tas pakken en op naar het KPC om te horen naar welke kibboets ik dezelfde dag hoopte te gaan. Bleek echter dat er op het moment geen plekken in de kibboets zijn en ik tegen 12en terug kon komen om te kijken of er plek was. In de tussentijd langs het strand gelopen richting het oude deel van Jaffa (een stad die vastzit aan Tel Aviv). Vandaag is het trouwens prima weer, geen jas nodig. Gister was dat wel anders, flinke regen. Gelukkkig niet te veel terwijl ik buiten was :)
Maarja, na even rondgelopen te hebben, samen met een Amerikaan die ik bij KPC tegenkwam, gingen we terug naar KPC. Daar aangekomen bleek dat er nog geen plek is. Oftewel wachten tot na de sabbath en hopen dat er aan het begin van de week (vanaf zondag dus) nieuwe plekken komen. Dit betekent dat ik t/m zondagochtend in Tel Aviv blijf. Beetje balen, want dat was niet helemaal wat ik verwacht had. Openbaar vervoer rijdt niet vrijdagmiddag en zaterdag, dus naar steden in de buurt gaan wordt hem waarschijnlijk ook niet helemaal. 3/4 dagen is denk vrij veel voor Tel Aviv. Maar kan er maar beter van genieten nu ik er ben ;) Er is nog genoeg te zien en het verhaal wordt weer lang genoeg nu. Dus tot de volgende keer en ik hoop jullie dan wel te kunnen vertellen waar ik zit.

  • 02 Februari 2012 - 13:17

    Lisanne:

    Ha bontie,
    Veel plezier in Tel Aviv! Mijn oom gaat er altijd met veel plezier naar toe, dus ik denk dat je je er wel 3 a 4 dagen kunt vermaken!
    Kun je geen lonely planet kopen in de buurt?

    Succes met de kiboets-zoektocht!

    X Lies

  • 02 Februari 2012 - 13:45

    Jeanine:

    Hoi Martijn!
    Je reis is gelijk al een avontuur, nu je nog niet zoveel zekerheid hebt over de kiboets. Geniet ervan in Tel Aviv, het feit dat je zonder jas op het strand loopt lijkt me al heerlijk. Er komt vast binnenkort een plekje vrij! Tot dan, lekker inburgeren in Tel Aviv. :-)
    Succes en bovenal geniet! X

  • 02 Februari 2012 - 13:51

    Leendert:

    Hallo Martijn. Nou, weer een hele onderneming als ik het zo lees. Ik begrijp dat je een tijdje in een kibboets gaat leven. heb er veel over gehoord via, via maar kan me er echt geen beeld van vormen. Dus erg leuk dat jij dit nu gaat doen. Dan krijg ik in elk geval een objectief beeld hoe het leven in een kibboets is. Niet dat ik plannen daar voor heb maar goed. Hoe is het me je? Heb je vorige verslagen gelezen en ik hoor via Ineke heel af en toe nog eens iets over je! Ik weet niet hoe lang je in Israel bent maar ben je van de zomer ook nog op de berg? lijkt me erg leuk. Zoals je misschien al weet ga ik dit jaar weer mee! Heb het toch wel behoorlijk gemist. Nou, ik lees je verslagen wel en veel plezier en geluk daar in Israel. Geniet ervan!! Gr. Leendert

  • 02 Februari 2012 - 16:12

    Bianca:

    Hey bontie,

    Wauw ik blijf het knap vinden zo helemaal in je eentje! Ik geloof dat ik lichtelijk in paniek zou raken als ik het busstation niet zou vinden, laat staan als ik erachter zou komen dat de planning niet klopt;). Wel gaaf dat je nu al van alles mee maakt! Je mist nu wel het ijs en het schaatsen hier, maar ik moet zeggen dat 19 graden mij wat meer trekt dan -10:P. Veel plezier in Tel Aviv en ik denk dat daar ook genoeg te beleven valt:). En ik hoop dat je zondag of maandag een plekje in de kieboets kan vinden.

    dikke knuffel xxx

  • 02 Februari 2012 - 16:33

    Carol:

    Hee bontie!

    Geniet er van! Take care ;)
    Enne succes met een kieboets zoeken ;)

    Xx
    Carol

  • 02 Februari 2012 - 16:50

    Hanna:

    Hey Bontie,
    Wat ontzettend bijzonder jouw verhaal vanaf zo'n afstand hier te lezen. Wat moet je een indrukken krijgen, terwijl je er nog maar zo kort bent! Veel succes met de komende dagen in Tel Aviv. En met de kibboets zal dat vast wel goed komen! Vind deze reis wel een heldendaad! Liefs, Hanna

  • 02 Februari 2012 - 18:46

    Adriaan:

    Man man, goed om te horen dat bijna alles goed verloopt. ben me nu kort aan het voorbereiden voor zometeen. Ik ga hem winnen voor jou ja! doe rustig aan en ik stuur je snel een mail!
    komt goed! ooi

  • 03 Februari 2012 - 05:33

    Dorien:

    Hopen dat je snel en plek vindt en dat het avontuur dan echt begint!
    Groetjes vanuit Bangladesh :)

  • 03 Februari 2012 - 10:42

    Pieter:

    Zie je wel: vanuit Finland meldde je braaf elke dag wat je gegeten had en nu --> geen woord daarover

  • 03 Februari 2012 - 13:17

    Opa,oma En Mieke:

    Hoi Martijn,hier even de hartelijke groet vanuit Hazerswoude.Het is hier een witte
    wereld want het is gaan sneeuwen,dus je begrijpt de ouderen moeten nu binnen blijven,bij jou is het ook nog niet zo warm maar in ieder geval warmer dan bij ons.Ik hoop dat je gauw op plaats van bestemming komt,zodat je weet wat je te wachten staat we lezen het wel weer.Veel liefs en het ga je goed,opa,oma en je tante Mieke vanuit wintersportplaats Hazemaribo.

  • 03 Februari 2012 - 14:27

    MJ:

    geniet ervan :) ik zal je verslagen in de gaten houden

  • 03 Februari 2012 - 14:27

    MJ:

    lol @ pieter's comment

  • 04 Februari 2012 - 14:28

    Martijn:

    Thanks voor de reacties iedereen.
    Kom net terug van het strand, even gevoeld hoe koud het water was. En dat viel geen eens tegen ;) Vandaag is het echt super lekker weer, t-shirtje aan en gaan.

    @Lies: ik heb een reisgids, no problemo ;)
    @Leendert: Ik had al gehoord dat je weer naar de berg gaat. Ik ga ook weer, dus in Spanje hebben we denk genoeg tijd om bij te praten!
    @Pieter: oke ik heb falafel en shawarma op ;)

  • 05 Februari 2012 - 10:17

    Hanneke:

    Gelukkig ben je veilig aangekomen! :) Hopen dat je vandaag of morgen een plek krijgt. Dan kan je weekplanning gaan beginnen... Maandag: Poets in de kibboets, dinsdag: poets in de kibboets, woensdag: geiten melken... Hihihaha! Dikke knuffel en kusjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

Actief sinds 05 Sept. 2009
Verslag gelezen: 589
Totaal aantal bezoekers 21896

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 16 Mei 2012

Israel (en regio?)

01 September 2009 - 23 December 2009

exchange naar Helsinki

Landen bezocht: