1 maand in Israel - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Martijn Bontenbal - WaarBenJij.nu 1 maand in Israel - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Martijn Bontenbal - WaarBenJij.nu

1 maand in Israel

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

03 Maart 2012 | Israel, Jeruzalem

Hallo allemaal,

Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat geschreven heb. De eerste maand hier is voorbij gevlogen.
Ik zit me nu eerst te bedenken wat ik de afgelopen 2 weken gedaan heb, waar zal ik beginnen. Uiteraard weer lekker gewerkt met de verschillende groenten en fruit. Dadels waren deze week nieuw in het assortiment. Daarnaast hebben we vorige week zaterdag een wandeling gemaakt naar een bergttop in de buurt. Mooie klim en een nog mooier uitzicht. Het was die ochtend wel ff snel alles bij elkaar grijpen. De vrijdag ervoor waren we uit geweest in Eilat en toen ik wakker werd zei Igor, mijn kamergenoot, dat als ik nog mee wilde met de wandeling ik wel op moest schieten. Dus 5 minuten later vertrokken we, maar zeker blij dat ik mee gegaan was. Voor 1 van de vrijwilligers was de wandeling wat minder. Op de bergttop kwam de ietwat verlate kater op gang en kwam de drank er op de verkeerde manier uit. Al kunnen weinig mensen zeggen dat ze op die bergtop hun teken hebben achtergelaten.
Van de week hadden we eindelijk een basketbal en voetbal, dus die moest getest worden. We gingen met een groepje basketballen en kwamen op het veld een stel Israelische hotelgasten tegen, die trouwens een stuk beter waren dan wij maar dat maakte het niet minder leuk. Na een potje tegen elkaar mixte we de teams een beetje, en werden het 3 teams in plaats van 2. Ik zat in een team met allemaal gasten met een gemiddelde te kortere lengte. Het zegt wel wat dat ikzelf net aan de langste was... Wat betekende dat ik moest springen voor de bal tegen een gast van bijna 1,90, onbegonnen zaak. Maar ondanks onze lengte wonnen we wel mooi. Al viel ik zelf halverwege uit, slecht schoeisel. Dan merk je wel dat er ook nadelen kleven aan lichtbepakt op reis gaan.
Gisteren ben ik niet naar het sabbathdiner op de kibboets geweest, maar ging ik samen met een Lise uit Zuid-Afrika naar de Shelter in Eilat. Dit is een christelijk hostel gestart door twee Nederlanders. Hier was eerst een korte dienst in de tuin met nummers in verschillende talen zoals Hebreeuws, Spaans en Sudanees. Daarna was er een bescheiden maaltijd. Een stuk minder uitgebreid dan op de kibboets, maar niet minder vullend. We bleven toen nog even plakken en hebben met wat mensen kennis gemaakt. Eerst hebben we helpen afdrogen, ja geloof het of niet het is echt waar. Er waren ook aardig wat Nederlanders, voor de dienst kort gepraat met een echtpaar en na de dienst waren er 2 Nederlandse gasten die hier voor 12 dagen gingen rondreizen. Zij boden aan om ons met hun huurauto terug te rijden. Dit sloegen we natuurlijk niet af. Eenmaal op de kibboets heb ik ze even een korte rondleiding gegeven, waarna ze eigenlijk al verrassend snel weer naar huis gingen, terwijl iedereen gewoon rond het vuur zat te chillen. Al waren ze waarschijnlijk moe van de reis naar Israel en de rit in de auto naar hier.
Vandaag lekker uitgeslapen en ik ga zo maar is kijken of er mensen zijn die gaan lunchen, de meeste liggen nu in het zwembad geloof ik.

Tot de volgende keer, lehitraot!

  • 03 Maart 2012 - 11:09

    Inez:

    Wat een verhalen weer, de tijd zal ook wel erg snel voor je gaan zo!
    Geniet er nog maar lekker van, voor je het weet ben je weer in het dorp;)

    liefs

  • 03 Maart 2012 - 11:09

    Inez:

    ohja moest de groetjes nog van me ouders doen:)

  • 03 Maart 2012 - 20:26

    Monica Hoogeveen:

    Zo te lezen heb je het wel naar je zin daar. Leuk om je op deze manier te volgen. Veel plezier nog.

  • 05 Maart 2012 - 09:06

    Lisanne:

    Ha Bontie,

    Goed verhaal! Vooral die tocht klinkt hartstikke mooi, zijn daar ook de foto's van die ik op facebook zag?
    Gaaf hoor!

    En is het erg warm of wel goed uit te houden?
    Geniet nog even daar, voor je 't weet is 't alweer voorbij...

  • 05 Maart 2012 - 18:10

    Olijfje Bos:

    Shalom Martino,

    Mooi verhaal. Voel me weer helemaal in Israel. Misschien heb je wel op hetzelfde bed geslapen waar ook je oma heeft geslapen in de Shelter....
    Heerlijk al die verschillende spontane ervaringen. Gelukkig dat er in je werkzaamheden een beetje groene structuur zit he.....???!!!! Ik moet wel zeggen dat de dadels wel een super zuiderlijke aanvulling zijn in je pakket.
    Afgelopen zaterdag spontane aktie. Stond ik opeens in de Doelen in Rotterdam met allemaal Gospelkoren. Echt de Black Gospel. Super swingend en opnieuw geinspireerd om te informeren naar een gospelkoor in de buurt van Hazemaribo City.
    Wens je alle goeds en nog veel meer mooie ervaringen. Ga kijken of ik Cami kan helpen met haar wiskunde. Onbegonnen werk maar wie weet krijg ik een wave.
    Kanjer, succes en geniet van alles wat zo heerlijk anders is dan alles wat je tot nu toe al wist.
    Olijflijke groet Ien.

  • 06 Maart 2012 - 21:22

    Hanna:

    Bontie! Weer een reisverslag uit het verre Israël, wat maak je daar toch veel mee:) Geniet van alle momenten die je daar krijgt, zo te lezen heb je ook steeds meer je draai gevonden in de kibboets en ik neem aan dat je het er voorlopig nog wel uithoudt!
    Shalom en groetjes vanuit het dorp. xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

Actief sinds 05 Sept. 2009
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 21909

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 16 Mei 2012

Israel (en regio?)

01 September 2009 - 23 December 2009

exchange naar Helsinki

Landen bezocht: