Work, work, work - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Martijn Bontenbal - WaarBenJij.nu Work, work, work - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Martijn Bontenbal - WaarBenJij.nu

Work, work, work

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

19 Februari 2012 | Israel, Jeruzalem

Sjalom,

Ik ben nu 2 weken aan het werk op de kibboets en het is inmiddels allemaal al bekend terrein. Het eten is hetzelfde, het werk is hetzelfde en je begint zo een beetje in een ritme te komen. De eerste week was een vrij ongewone week, met veel vrije tijd en een volle werkdag op vrijdag (normaal werk je alleen 's ochtends op vrijdagen). De 2e week was het echter een gewone werkweek, alleen net een paar uurtjes meer, oftewel 6 dagen zult gij arbeiden en op de zevende dag (de sabbath) mocht ik rusten.
De groep met vrijwilligers is trouwens een stuk groter geworden. Normaal zijn er ongeveer 12 vrijwilligers op deze kibboets. Echter, de woensdag in de eerste week was er een Colombiaanse invasie van maar liefst 6 vrijwilligers. In totaal zijn we nu met 19 vrijwilligers. Het leuke aan de Colombianen is dat ik mijn Spaans een beetje kan oefenen. Hierdoor krijg ik ook steeds meer zin in komende zomer. Het is toch al weer bijna 2 jaar geleden dat ik op mijn geliefde Spaanse olijfberg was. Daarnaast begint Zuid-Amerika ook steeds meer te trekken. Maarja, ik ben pas 2,5 week hier, dus eerst deze reis maar eens beleven ;)
Na het werken met de tomaten de eerste paar dagen zijn we vervolgens geswitcht naar paprika's. Aan de lopende band wachten tot er paprika's in jou stationtje komen om ze vervolgens in een doos voor export of de lokale markt te doen, heel interresant. Maar positief puntje, als ik nog is in warehousing terecht kom (niet geheel onwaarschijnlijk met mijn studie) kan ik in ieder geval ook de praktijkkant goed meenemen. Er is ook wel afwisseling, soms komen er weer een paar pallets tomaten, en eergister hadden we zelfs even meloenen. Het moet niet gekker worden! Ook nog even mijn krachttraining gehad toen ik de kratten met paprika's van de karren in de machine moest gooien.
Er is uiteraard ook nog meer naast werk. De eerste sabbat naar het strand geweest, toen was het nog heerlijk weer. Laatste paar dagen is het iets frisser, was opzich niet erg is. De hitte zal vast nog wel komen. Afgelopen woensdag hadden we een goede avond, David (de vrijwilligersleider) organiseerde een barbeque, mooi feestje voor een woensdagavond ;) Donderdagavond was er maar 1 ding belangrijk, en dat was voetbal kijken. In plaats van met mijn opa was het dit keer op internet met een slechte verbinding, waardoor we na 5 minuten pas doorhadden dat de 0-2 gemaakt was. Maarja, je wil het toch volgen, ook al zie je telkens maar 5 seconden voordat het beeld weer stopt. Gisteren op de tweede sabbath werd er een wandeling georganiseerd ter nagedachtenis van een lid van de kibboets. Er zijn foto's dus die krijgen jullie nog te zien. Ik geniet volop van het landschap hier.
Trouwens voor geinteresseerden, hier het adres van de kibboets:
David Polacsek
Kibbutz Eilot
D.N. Hevel Eilot
88805 Israel

Als je iets stuurt, zet mijn naam dan ook ergens op de envelop, zodat David weet aan welke vrijwilliger hij het moet geven ;)
Dit is het weer voor vandaag, we beginnen morgen om 7 uur dus tijd om naar bed te gaan.

Martijn

P.S. als je je afvraagt hoe ik aan internet toegang kom: ik leen laptops/iPads van andere vrijwilligers of ik gebruik een computer in het hotel. Dat ben ik nog vergeten te vertellen. Er is een hotel op/naast de kibboets. Hier mogen wij gebruik van maken. Oftewel, binnen en buitenzwembad, stoomkamer, sauna, fitnessruimte, pingpong, gamekamer. Ideaal!

  • 20 Februari 2012 - 08:01

    Bo:

    Leuk om weer wat te lezen Martijn! Zag op facebook ook al wat foto's waar je in getagd was, ziet er heeel mooi uit daar zeg!

    Geniet er van ;)

  • 20 Februari 2012 - 08:18

    Bianca:

    Hey bontie,

    Wat een luxe zeg dat hotel ernaast. Ik dacht altijd dat het afzien was in een kibboets;). Werkse vandaag en ik kijk weer uit naar je volgende reisverslag!

    Xxx

  • 20 Februari 2012 - 10:20

    Lisanne:

    Klinkt goed bontie! Zeker dat hotel ;-) En je moet maar denken dat je nu al veel leert voor het latere managen van de supply chain.. Nice :-)

    Ga vanavond met de boys filmpie kijken in gouda. Zullen aan je denken! Als de TV er nog staat als je terug bent kom je maar langs!

    Ga je ook nog een x mee naar de kerk met de sabbath? Ben benieuwd hoe dat is! En ben je eigenlijk nog bij de muur geweest?
    Je gaat laatste 2 weken pas tripjes maken toch? (met 1 vrije dag kun je ook niet zoveel denk ik?)

    toi toi! (en qua hollands voetbal mis je niks.. 't wordt dit jaar kampioenschap der armoede..)

  • 20 Februari 2012 - 10:49

    Hanna:

    Hey Bontie! Leuk weer iets te lezen van je.! Zet hem op weer vandaag! Goed te lezen dat het steeds meer gaat wennen, en dat je je plekje begint te vinden. Die foto's waarin je getagd was waren wel bizar mooi moet ik bekennen. Ik hoop snel weer iets van je te lezen! liefs, Han

  • 21 Februari 2012 - 10:00

    Pieter:

    "Het eten is hetzelfde"
    je kan niet zeggen dat je niet gewaarrschwd bent :-)

  • 22 Februari 2012 - 18:09

    Inez:

    hee, wat leuk om dit weer van je te lezen. Die foto's op facebook zijn echt om jaloers op te worden haha. Kijk alweer uit naar je volgende verslag:)
    liefs Inez

  • 24 Februari 2012 - 10:18

    Martijn Bontenbal:

    Lisanne, ik ga zeker langskomen als ik terug ben.
    Er is geen synagoge of iets op de kibboets, ben wel van plan om naar de shelter te gaan, dat is een christelijke hostel waar er een kerkdienst is. Of ik nog naar de synagoge ga, ik weet het niet. Het is niet zo dat je daar zo naar binnen wandelt als je niet joods bent.

  • 25 Februari 2012 - 12:38

    Daan:

    Martijn! Goed bezig, heb je al een paar keer op Skype gemist.. Ligt aan mijn Iphone, die reageert niet goed met Skype.

    Een tip voor de voetballiefhebbers daar...: wij adviseren de klanten te kijken via www.livedutcheredivisie.tv. Ik weet niet of het werkt, want dat kan je niet in NL testen.

    Ik kijk uit naar je volgende berichtje! Have fun!

    Hooooooooi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

Actief sinds 05 Sept. 2009
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 21912

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 16 Mei 2012

Israel (en regio?)

01 September 2009 - 23 December 2009

exchange naar Helsinki

Landen bezocht: