Eerste dagen in Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Martijn Bontenbal - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Martijn Bontenbal - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Helsinki

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

05 September 2009 | Finland, Helsinki

Beste iedereen,

Hier dan na 4 dagen eindelijk mijn verslag van de eerste paar hectische dagen.

Op 1 september vloog ik, met een overstap in Munchen, naar Helsinki. De reis verliep voorspoedig en ik kwam dan ook netjes op tijd aan, 18.15 uur lokale tijd (het is hier 1 uur later). Toen ik mijn koffers had en naar buiten liep stond een tutor van mijn universiteit (HSE) te wachten. Zij bracht mij samen met een Franse student naar onze kamers. Mijn eerste indruk van mijn kamer is goed, ik zal een aantal foto's plaatsen zodat jullie zelf een mening kunnen vormen. Maar ik heb tot nu toe nog niks te klagen. Ik heb 5 kamergenoten: Jacobo en Joao uit Mexico, Diogo uit Portugal, Martin uit Tsjechie en Marcel uit Duitsland. Jacobo en Diogo studeren hetzelfde als ik en de andere 3 volgen een ander programma. Maar ik was dus net gearriveerd en heb toen 's avonds alles uitgepakt en ben naar bed gegaan.

Woensdag was de introductiedag op de universiteit. Daar leerde ik mijn tutorgroep kennen en kregen we informatie over hoe alles er aan toe gaat op de universiteit. We kregen ook een rondleiding en er moesten een aantal dingen geregeld worden. Zoals de registratie voor de vakken, tijdelijke inschrijving voor bewoner van Helsinki, het kopen van een travel card, etc. 's Avond was er bij de studievereniging KY een welcome evening. Hier stelde het bestuur zich voor en werd er een soort kennismakingsspel gespeeld. Iedereen had op een papiertje zijn naam en land van herkomst geschreven en later moest je een papiertje pakken en diegene zoeken. Daarnaast kon je op deze avond een overall passen en bestellen. Het dragen van overalls is een traditie bij Finse studenten. De kleur van onze universiteit is dollar groen, omdat we wel een beetje van het geld zijn. Dit was het einde van deze dag en toen ik 's avonds eindelijk weer thuis was ging ik maar gelijk naar bed, want de volgende dag zou vermoeiend worden.

Donderdag was Walrus Day, dat is een dag voor alle nieuwe studenten. Het begon om 9 uur met een ontbijt in het KY-gebouw. Tijdens het ontbijt werd er gezongen en werden er 3 shots genomen van typisch Finse drank. Daarnaast was er nog een spel waar je een sinasappel aan elkaar moest doorgeven zonder je handen te gebruiken. Daarna gingen we met de bus richting een monument die we vervolgens met tandenborstels schoon moesten maken. Na een tijdje begonnen we onze mars richting het volgende gebouw. Met alle studenten, zo'n 450, blokkeerden we heel de straat. Aangekomen bij het gebouw moesten we op de grote trappen die ervoor staan de letters K en Y vormen. Vervolgens gingen we ergens eten en waren ook een aantal spellen opgezet. Na een uur a anderhalf uur gingen we verder met onze tutorgroep om een parcour door de stad af te leggen waar we ook opdrachten moesten doen. Zo moesten we bijvoorbeeld als jongens een serenade brengen aan de meisjes uit de groep, maar wel zo orgineel en artistiek mogelijk. Wij hadden dus een prachtige menselijke piramide gemaakt en maakten daarmee uiteraard een verpletterende indruk. Na het parcour hebben we een pizza gehaald en gingen we naar een de chillruimte die bij het appartement mijn tutors zit. Daar kwamen later nog een aantal andere tutorgroepen. Daarna gingen we naar een club toe en dat was het eindpunt van de avond.

Vrijdag heb ik heerlijk uitgeslapen en had ik eindelijk een beetje rust. Het was ook de eerste mogelijkheid om wat boodschappen te gaan doen. Ik deed dit samen met Johannes. Hij komt uit Duitsland en zit in mijn tutorgroep. We hebben later ook samen macaroni gegeten op zijn kamer. Daarna ging ik samen met een paar kamergenoten en andere studenten naar night club the tiger. Dit was een van de duurdere night clubs in Helsinki. Al is eigenlijk alles duur in Helsinki, een biertje kost vaak rond de €5,00. Maar de mensen met wie ik was zijn een soort van rijk denk ik. Aangezien we een aparte tafel namen en er een fles van €150 euro werd besteld. Dat was trouwens wel een van de goedkoopste flessen. Maar het was in ieder geval een nieuwe ervaring voor mij ;)

Vandaag heb ik weer wat boodschappen gedaan en een telefoon gekocht. Ik had al een SIM-kaart gekocht maar die deed het niet in mijn telefoon. Vanavond ga ik naar een pool party bij een aantal andere studenten.

Dit was mijn eerste reisverslag, een fijn weekend allemaal verder.

  • 05 September 2009 - 16:58

    Martina:

    Hey Martijn,
    Leuk om je blog te lezen. & al hele ondernemingen achter de rug las ik. Klinkt iniedergeval al leuk wat je gedaan hebt, en ik geloof dat je het naar je zin hebt.

    Tot bij de volgende blog.
    Fijn weekend,
    x Martina

  • 05 September 2009 - 16:59

    Inez:

    hee bontie fijn dat je goed aangekomen bent en het al naar je zin heb daar. was wel even vreemd een vrijdagavond zonder jou maar daar kunnen we dan weer naar uitkijken voor als je weer thuis komt. jij ook een heel fijn weekend en wel een beetje bijhouden hoor je reisverslagen ben wel nieuwsgierig;)

    liefs inez

  • 05 September 2009 - 17:15

    MJ:

    He man,

    Fijn om te horen dat 't goed gaat :), had ook niet anders verwacht.

    Veel plezier en ik ga je blog in gaten houden :)

    mj

  • 05 September 2009 - 17:20

    Lukas:

    Moguh bontie,
    Trek je toch weer richting duitstaligen he, tis toch wat. maar klinkt echt dik. en als je nou zorgt dat je elke avond bij die groep zit scheelt je dat weer in de drankjes ;-). have fun en astjeblieft vertel dat je aan skinny dipping heb gedaan op dat feestje!!!

    groeten,
    je bedmaatje

  • 05 September 2009 - 17:28

    Pieter:

    Moge Bontie!

    je hebt et aardig naar je zin, ik hoor het al!Relaxed, zo'n blog;)
    die feestjes klinken heel goed!

    Komt je bruine Spanje-buik toch nog van pas in het Finse;)show them some skin:P

    Later

  • 05 September 2009 - 20:52

    Hanna:

    Bontie!

    Ik hoop dat jij flessen wijn bestellen,van 150 euro, snel in de vingers krijgt.Dan worden egel-avondjes met jou nóg leuker!
    Klinkt allemaal super relaxed.Heb het goed daar:D, en we horen snel meer van je.

    Ik lunch hier wel alleen..

    liefs.

  • 05 September 2009 - 22:51

    Daphne:

    Hoi Martijn!

    Wat gaaf zeg, Helsinki! Heel veel plezier en succes daar met wat je allemaal gaat doen, ik houd je in de gaten!;)

    Groetjes, Daphne

  • 06 September 2009 - 06:39

    Frank:

    Bontie!

    Klinkt allemaal goed en flessen van 150,- kennen ze hier volgens mij niet eens :P
    Dus wil het zeker niet proberen (A)

    Hope you had fun at the poolparty, klink goed in ieder geval!!

  • 06 September 2009 - 09:14

    Bo:

    Haay Martijn!
    Zo wat een belevingen alweer. Haha met je tandenborstel een monument schoonmaken, het is wat. Veel plezier nog daar en ik hou je in de gaten :P
    x.

  • 06 September 2009 - 11:06

    Myrthe:

    Woehoe.. nice allemaal. Heel veel plezier nog!

    Ik wacht op de foto's ;)

    liefs

  • 06 September 2009 - 11:29

    Esmeralda:

    he tijn, leuk om te lezen hoe je je vermaakt daar... lijkt me erg grappig en boeiend allemaal!!

    heel veel succes komende tijd

  • 06 September 2009 - 12:36

    Daan:

    Mogge Bontie,

    Jij gaat daar helemaal los:P. Fijn dat je het naar je zin heb joh! Lukas heeft nu een surregaat vriend:P, 1 keer raden wie dat is...

    Later!!!

  • 06 September 2009 - 17:34

    Rosanne:

    Hey Martijn

    leuk om je blog te lezen en alles wat je al gedaan hebt je hebt het zo te horen best naar je zin

    fijn weekend
    liefs

  • 07 September 2009 - 21:05

    Muis:

    Hey martijn,

    Ziet er vet uit joh
    Ik zie dat je daar wel vermaakt zonder ons :P
    Vermeld in je volgende verhaal maar of je al een badmintonclub hebt gevonden

    Groetjes muis

  • 07 September 2009 - 21:48

    Ineke Je Tante Dan:

    Hey Martio Super goed te lezen dat je zo heerlijk in het avontuur zit. Heerlijk alle nationaliteiten, lijkt verschillend maar is eigenlijk zo hetzelde toch?! Gun je een hele mooie tijd die je al goed bent begonnen. Later.

  • 08 September 2009 - 17:23

    De Oude Buurtjes:

    Hoi Martijn, Erg leuk om je verslagen te lezen. Zo te lezen al aardig gewend. Ga lekker genieten en ook een "beetje"studeren. De groeten van de oude buurtjes uit de Rd v.Mnf laan.

  • 09 September 2009 - 13:42

    Martijn:

    Hey bontie!

    Nou klinkt super! Je schrijfstijl is nog netjes;-) ben benieuwd of dat gaat veranderen..

    Vind je het nog lastig met engels enzo? Volgens mij kunnen heel veel finnen wel engels he?

    nou party away!

    x Lies

  • 09 September 2009 - 16:47

    Jeroen En Vincent:

    he bontie je kamer/ huis zien er lekker degelijk en schoon uit voor een studentenverblijf maar ja het zijn pas de eerste paar dagen. je medestudenten zien er ook chill uit man mvg je bradazzz

  • 10 September 2009 - 16:35

    Cami:

    hey neeffie!!

    Zo te lezen heb je het behoorlijk druk met spelletjes spelen en uitgaan en ik maar denken dat je hard ging studeren daar XP nee hoor, ik vind het leuk om al je 'avonturen' te kunnen lezen ;) Heb je misschien een foto gemaakt van jullie menselijke piramide? Ik zou het leuk vinden om te zien hoe orgineel en artistiek mijn neef is, haha. Nou nog heel veel plezier daar en zie je over een paar maandjes!!!

    xxx je nichtje

  • 10 September 2009 - 20:59

    Bianca:

    Hey Bontie!!!!

    Super gaaf allemaal joh! Een fles van 150 euro, dat is bijna zonde om op te drinken. Let op de BIJNA;) Doe je ook nog wat aan studeren daar, of ben je stiekem alleen voor het feesten gegaan;) Wel een beetje wennen hoor dat je zo'n eind weg zit. Nou veel plezier en ik wacht op je volgende blog:)

    xxx

  • 11 September 2009 - 13:12

    Frigguhhhh:

    Guus maak er wat van he

  • 13 September 2009 - 10:22

    Frigguhh:

    Guus, maak er wat van he...

  • 17 September 2009 - 07:43

    Batsie:

    heey bontie

    klinkt goed, volgens mij heb je t naar je zin;)

    veel plezier
    Batsie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

exchange naar Helsinki

Recente Reisverslagen:

09 December 2009

Bezoek Bastiaan

30 November 2009

Lapland

25 November 2009

the Netherlands trip and the days after

09 November 2009

Rusland trip

01 November 2009

kort verslag
Martijn

Actief sinds 05 Sept. 2009
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 21905

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 16 Mei 2012

Israel (en regio?)

01 September 2009 - 23 December 2009

exchange naar Helsinki

Landen bezocht: