Bezoek Richard en Chaddy - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Martijn Bontenbal - WaarBenJij.nu Bezoek Richard en Chaddy - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Martijn Bontenbal - WaarBenJij.nu

Bezoek Richard en Chaddy

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

27 Oktober 2009 | Finland, Helsinki

Oke, hier weer een klein verhaaltje over wat er gebeurd is sinds het laatste verslag.
Woensdag was er een informatie bijeenkomst voor de trip naar Rusland. Heb nu een beter beeld van wat er allemaal gaat gebeuren en wat we moesten doen. Heb inmiddels alles geregeld: betalingen, visa formulieren, welke tours ik ga bezoeken. De trip is van maandag 2 november tot zondag 8 november. Moet dus nog even kijken wanneer ik het volgende verslag maak. Na de info avond gingen we even snel naar de Mac en vervolgens naar Jenny Woo waar het happy hour was. Ben daar niet zo lang gebleven, want was best moe en heb die nacht dan ook heerlijk lang geslapen.
Donderdag overdag beetje artikels gelezen en ’s avonds was er een verjaardagsfeest van 2 gasten. Eerst in hun appartement, in mijn flat dus lekker dichtbij, en later naar Redrum. Ja inderdaad die club waar ik het vorige keer niet echt relax vond. Maarja, andere mensen en dit keer geen alternatieve band die optrad, dus dit keer was het wel leuk.
Vrijdag eerst weer heerlijk uitgeslapen, is toch wel lekker zo’n week geen school. Maar ’s middags was het gedaan met de rust, want Chaddy en Richard kwamen aan op het vliegveld. Ze hadden een goede vlucht gehad en aan het einde van de middag kwamen we aan in mijn appartement. Even boodschappen gedaan en ’s avonds heb ik voor ze gekookt, ze zijn toch te gast he. Later die avond gingen we naar de Angels & Demons party. Wij hadden ons niet verkleed, al waren er genoeg mensen die dat wel gedaan hadden. Altijd leuk om te zien, maar vond het wel best in mijn normale kleren. Na de Angels & Demons party, was eigenlijk een soort pre-party, gingen we naar Onella. Na een leuke avond de taxi gepakt en naar bed gegaan. Was trouwens onwijs droog, Chaddy en Richard hadden hun eigen slaapspullen meegenomen, omdat ik hier natuurlijk niks heb. Chaddy had nog gewoon een luchtbed meegenomen. Maar Richard had een of ander ruimte besparend survivalmatje meegenomen. Niet echt ideaal, want het was zo dik dat het meer een lapje stof was dan een soort van matras.
Toen we allemaal een beetje wakker waren (begin van de middag) vroeg Richard ons of we nog wat gingen doen vandaag of dat we alleen maar in bed blijven liggen. Of hij nu echt wat wilde gaan doen of gewoon niet lekker lag op zijn lapje stof weet ik niet. Waarschijnlijk een combinatie van beide. Maar op dat moment besloten om met ze naar Suomenlinna te gaan. Het eiland waar ik vorige week ook met mijn ouders geweest ben. Dit keer toch nog wat nieuws gezien. In een museum geweest over de douane. Je treft er echt de raarste dingen aan en je ziet de creatiefste plekken waar mensen dingen verstoppen. ’S Avonds uit eten geweest, omdat het al redelijk tegen etenstijd liep toen we terug kwamen. We hebben heerlijk bij Iguana gegeten, het Mexicaanse restaurant waar ik eerder ook gegeten heb. Was wel ideaal qua prijs en ik had een gerecht gezien dat me ook wel lekker leek. Chicken burrito, het was ook heel lekker. Daarna zijn we naar Pool Party II geweest. Alleen dit keer zonder zwembad, want die was bezet. De party werd dus verplaatst naar het appartement. Het was erg druk en de helft van de mensen kende ik geen eens. Waren veel mensen van andere universiteiten, maar leuk om ook weer is nieuwe gezichten te zien. Om uurtje of 1 gingen we weg om de laatste bus te pakken. Maar door het wachten op anderen die ook gingen misten we die en liepen we maar gelijk naar een andere halte om een nachtbus te pakken. Eerst hadden we nog het idee om uit te gaan als we in het centrum kwamen. Maar toen bedachten we dat we entree moesten betalen, terwijl na ongeveer een uur toch alles dicht zou gaan. Toen maar gewoon naar huis gegaan zodat we ook wat meer aan de volgende dag hadden. Voordat je slaapt duurt trouwens ook wel wat langer als je met 3 mensen op een kamer slaapt.
Zondag de wekker om 10 uur nieuwe tijd gezet. Om 12 uur de trein gepakt naar Turku, een kort ritje van bijna 2 uur! We gingen met een groepje van 7 mensen. 2 Spaanse meisjes, een Mexicaan, een jongen uit Venezuela en wij drieën. Eerst richting het kasteel gelopen. Op een gegeven moment hadden we een stuk gelopen en dachten we dat we het niet konden vinden. We zagen wel de top van een soort gebouw een eindje verderop, maar dat zag er niet echt uit als een kasteel. Na nog even verder gelopen te hebben bleek dat dus wel het kasteel te zijn. Van de buitenkant alles behalve indrukwekkend. Aan de binnenkant was het echter wel mooi. Heel museum met de geschiedenis van het kasteel, was aardig wat mee gebeurd en had een aantal verbouwingen ondergaan. Na het kasteel zijn we richting centrum gelopen om wat te gaan eten. Uiteindelijk zijn we bij de Subway belandt. Zo’n heerlijk broodje ging er wel in na niks gegeten te hebbe na een bescheiden ontbijt. Na de Subway nog even naar de kathedraal geweest. Was wederom een mooie kathedraal om te zien. Het was wel de eerste keer dat ik een modelboot in de lucht zag hangen in een kerk. Toen we uit de kathedraal kwamen waren we opeens iemand kwijt. Na tijdje wachten ben ik met iemand anders naar binnen gegaan om te kijken. Konden we hem niet vinden, maar later toen wij weer buiten waren kwam hij naar buiten lopen, lekker vaag. Maar nu moesten we dus wel haasten om de trein te halen die maar 1 keer in het uur ging. Op een gegeven moment maar gaan rennen met nog een gozer om de treindeur open te houden. Maar het gebouw dat hij aanwees als station bleek het niet te zijn en het lag nog een eindje verder. Lekker doorgerend dus en buiten adem bij de trein aangekomen. Die had paar minuten vertraging, maar de rest was er nog lang niet. Dus eerst maar snel terug rennen om te zeggen dat de rest moest opschieten. Uiteindelijk wel allemaal wel de trein gehaald! In de trein kwamen we er alleen achter dat we niet allemaal genoeg cash hadden, waar we al bang voor waren. Uiteindelijk hadden we nog net genoeg om de kaartjes te betalen. Toen we uiteindelijk tegen half 9 thuis waren hebben we ’s avonds gewoon lekker rustig op mijn kamer gezeten.
Maandag begon voor mij de tweede periode van mijn semester hier. Ik had dan ook van 2 vakken mijn eerste college. Ik ging dus naar school en in de tussentijd gingen Chaddy en Richard nog even Helsinki bezichtigen. Ik had 2 uur tussen mijn colleges, dus samen nog even geluncht en toen heb ik ze op de bus naar het vliegveld gezet. Wel raar dat ik daarna weer terug naar school moest, tot 6 uur. Ik heb trouwens mijn cijfer terug van mijn enige tentamen. Ik had 56 van de 70 punten (80%), als eindcijfer voor het vak heb ik dus 86 van de 100 punten; valt niet tegen. De 2 vakken die ik gehad heb waren distribution and logistics services en management of technology. De eerste keek ik al naar uit en de docenten zijn echt heel goed, geven leuk les en lezen niet alleen de slides op zoals ze in de eerste periode deden. Het tweede vak was iets minder interessant, al kwam dit vooral doordat het moeilijk is om de docent te verstaan. Donderdag heb ik het eerste college van mijn derde vak deze periode, economics of development. Daarnaast heb ik ook nog een vierder vak, die is online en daar hoef ik alleen maar artikels voor te lezen. Het examen daarvan is ook al 23 november en van de andere eind december. Kortom, dit wordt een drukke periode, helemaal vergeleken met de eerste.
Vandaag is mijn enige vrije schooldag, maar ik ben toch naar school geweest. Voornamelijk om een kaartje te kopen voor de Lapland trip. Er zijn maar een beperkt aantal plaatsen dus moest toch maar even naar school. Daarna wezen lunchen en voor het eerst naar de bibliotheek geweest. Heb deze periode waarschijnlijk wel boeken nodig dus het werd tijd om maar eens een bezoekje aan de bieb te brengen. Heb mijn bibliotheekpas nu en heb een paar boeken voor vakken gereserveerd, aangezien alle kopieën al uitgeleend waren. Voor de rest weer artikels gelezen heel de middag. Dit was het weer voor deze keer, slaap zacht en oogjes toe.

  • 27 Oktober 2009 - 19:43

    Leendert:

    Hallo Martijn,

    Nou man, jij maakt wel heel veel mee daar in het Noorden van Europa! Maar zoals je alles beschrijft moet je het wel erg naar je zin hebben! Leuk hoor! Ik lees je verslagen met plezier dus ga daar maar lekker mee door. Rusland zal ook wel een hele aparte ervaring worden. Nou, geniet er van en laat iedereen hier in Nederland maar genieten van al de prachtige verhalen! Groeten,
    Leendert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

exchange naar Helsinki

Recente Reisverslagen:

09 December 2009

Bezoek Bastiaan

30 November 2009

Lapland

25 November 2009

the Netherlands trip and the days after

09 November 2009

Rusland trip

01 November 2009

kort verslag
Martijn

Actief sinds 05 Sept. 2009
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 21906

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 16 Mei 2012

Israel (en regio?)

01 September 2009 - 23 December 2009

exchange naar Helsinki

Landen bezocht: