ouders in Helsinki! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Martijn Bontenbal - WaarBenJij.nu ouders in Helsinki! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Martijn Bontenbal - WaarBenJij.nu

ouders in Helsinki!

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

20 Oktober 2009 | Finland, Helsinki

Afgelopen week bestond eigenlijk uit twee delen: Management Information Systems (MIS) en het bezoek van mijn ouders.

MIS is het vak waar ik donderdag examen van had en de eerdere dagen bestonden vooral uit studeren hiervoor. Maar donderdag was het dus zo ver, mijn eerste examen in Finland. Was wel een beetje nerveus, aangezien ik wist dat ik aardig wat moest gaan pennen (is uiteindelijk ongeveer 7 pagina's geworden). En dat in het Engels, dat ben ik niet echt gewend. In Nederland is het meestal gewoon meerkeuzevraagjes beantwoorden, die dan meestal wel in het Engels gesteld worden. Maar dat is alsnog wel relaxter. Het examen viel qua moeilijkheidsgraad wel mee. Het ging naar mijn gevoel redelijk en ik denk dat ik het vak wel gehaald heb. Al is dat wel een beetje tricky om te zeggen als je je cijfer nog niet hebt. Beetje flauw als ik het nu niet haal... Maarja na het examen samen met Manuela (een Zwitsere) geluncht op de universiteit om vervolgens op schoenenjacht te gaan. Schoenen die ik had waren beetje te veel gedragen en had echt nieuwe nodig. Na weet ik veel hoe veel winkels gehad te hebben besloot ik om maar gewoon een paar goedkope sneakers te kopen en later wel goede winterschoenen aan te schaffen. Manuela ging naar huis, want ze moest nog een opdracht maken en ik ging terug naar de winkel waar ik de goedkope sneakers al eerder gepast had. Maar op mijn weg naar die winkel zag ik nog een schoenenwinkel waar we niet geweest waren. En daar hadden ze leuke schoenen die ze eerder niet in mijn maat hadden. Dus uiteindelijk toch geslaagd voor mooie schoenen. Dat is heel wat voor mij, ben meestal nogal moeilijk met schoenen kopen. Op de terugweg naar huis werd ik gebeld door de ambassade dat mijn paspoort al binnen is!!! Rusland trip gaat dus wel door! Morgen heb ik daar een informatie avond van, heb nog wel een paar vraagjes. Maarja terug naar afgelopen donderdag. 'S avonds moest er uiteraard gevierd worden dat ik klaar was met mijn examens. Maar heel veel mensen hebben nog examens en hadden dus geen tijd om uit te gaan. Uiteindelijk wel uit geweest naar Redrum met een aantal mensen. Ze draaien er beetje alternatieve muziek, niet slecht ofzo. Maar later kwam een band die ik echt heel apart vond. Kan geen eens beschrijven wat voor soort muziek het was, had ook moeite met een mening vormen over de band. Maar ben er uiteindelijk achter dat het niet mijn muziek is. Ben dan ook eerder dan de rest weg gegaan, omdat ik het gewoon niet relax vond en moest volgende ochtend naar de ambassade om mijn paspoort op te halen. Dus heel laat wilde ik het toch al niet maken.

Maar vrijdagochtend dus richting ambassade om mijn paspoort op te halen. Ging allemaal heerlijk snel en stond binnen 2 minuten weer buiten. Toen ff boodschappen gedaan in het centrum en dan nog ff paar uurtjes rustig thuis zitten. Want 's middags was het eindelijk zo ver: mijn ouders zouden aankomen in Helsinki. De eerste mensen uit Nederland die mochten kijken hoe het hier was en hoe ik hier leef. Aan het eind van de middag ben ik naar het hotel gegaan waar mijn ouders zaten. Daar lekker bijgepraat onder het genot van de Safari en Bacardi die ze voor mij meegenomen hadden, maar daar lusten ze zelf uiteraard ook wel wat van. 's Avonds uit eten geweest in een typisch Fins restaurant. Was in een kelder en was leuke aangekleed met hout en de obers ook in traditionele kledij. Dan bestel je uiteraard ook iets traditioneels. We hadden allemaal een vleespen met elandenworstjes en rendiervlees, groenten, aardappels en cranberrysaus. Later zijn we nog naar Molly Malone's, een Irish pub, geweest. Eerst beneden gezeten en later nog even naar boven gegaan omdat er een band was gaan spelen. Was een gezellige, leuke avond. Ondanks dat uitgaan met je ouders wel apart is.

Zaterdagochtend was het weer vroeg verzamelen, want we gingen Porvoo, een stadje in de buurt, bezoeken. Dit is de op een naar oudste stad van Finland. Was wel leuk om in het oude gedeelte te lopen. Waren allerlei kleine winkeltjes en boetiekjes. Het moderne gedeelte was eigenlijk niet zo veel aan. Daar hebben we dan ook niet echt aandacht aan besteedt en gingen naar bijna 3 uur weer terug richting Helsinki. Toen ff lekker gerelaxt op de hotelkamer, beetje tv gekeken en overlegd waar we zouden gaan eten. Uiteindelijk besloten om naar een Chinees/Thai te gaan. Was weer heerlijk. Ook lekker toetje genomen, gefrituurde banaan met vanille ijs en caramelsaus.

Zondag was ook weer een drukke dag. Was 's ochtends beetje in de stress, omddat ik laat was. Maar wat doe ik, laat ik mijn sleutel in mijn kamer liggen als ik de deur dicht doe... Lekker dom, kan ik dus niet meer naar binnen. Maarja, ik moest weg want mijn ouders waren aan het wachten en we moesten een ferry halen. We gingen namelijk naar Suomenlinna, een eiland vlak voor de kust met een fort erop. Echt een mooi eiland, was voor mij ook de eerste keer dat ik er was. Lunch op de hotelkamer gegeten en vervolgens naar de altijd mooie Rock Church, de kerkdienst ook bijgewoond. Na de dienst ging ik snel naar huis om te regelen dat er iemand kwam om mijn kamer te openen. Na wat gebeld te hebben en kwartiertje wachten kwam er een man om mijn deur te openen, kosten €27,-. Hoop op deze manier wel van mijn fout te leren, geen zin om het nog een keer te betalen. Iets later kwamen mijn ouders en liet ik ze mijn kamer/appartement zien. Toen met zijn drieen macaroni gegeten, heerlijk als je ouders weer eens voor je koken! Ook ideaal zo'n moeder die gelijk een beetje de keuken schoon gaat maken. Daarna nog beetje foto's gekeken en gekaart.

Maandag hadden we uiteraard ook nog een programma. We gingen wat meer Helsinki bekijken, want daar hadden mijn ouders nog niet heel veel van gezien eigenlijk. We deden dit door tramlijn 3B en 3T (die lopen in elkaar over) te volgen. En we hadden bij de toeristen informatie een kaartje gehaald waar bij elke halte stond wat je er in de buurt kon zien. Op een gegeven moment waren we bij het Sebilius monument, tegelijk met een bus Aziaten. Waren er ook een paar die met mij en mijn vader op de foto wilden. Ze dachten dat we finnen waren en wilden met de lokale bevolking op de foto. Maarja, waarom niet gewoon meespelen, wat maakt het ook uit. Na heel de ronde met de tram gedaan te hebben gingen we naar het hotel om de koffers te halen. Om 3 uur mijn ouders op de bus naar het vliegveld gezet en kon ik eindelijk rusten. Al ben ik 's avonds nog wel even uit geweest om met anderen te vieren dat ze klaar waren met examens.

Vandaag (dinsdag) lekker uitgeslapen en artikel gelezen. Vanavond voor het eerst gekookt met 3 verschillende pannen. Broccoli, aardappelblokjes met ui en stukjes ham en stukje kippenborst. Ja ja, ik wordt nog is een echte kok. Moet ook wat meer eten, ben afgevallen volgens mijn moeder. Heb dan ook genoeg van mijn ouders gekregen, chocolade en kruidnoten bijvoorbeeld :)

En op verzoek, hier het hoogtepunt voor komende week: Richard en Chaddy komen dit weekend langs. Lekker met 3 gasten in een kamer van 10 vierkante meter, we gaan zien hoe het gaat.

  • 20 Oktober 2009 - 19:48

    Pieter:

    Jongen!wat beleef je toch weer een hoop;)

    Volgens mij best gezellig zo!
    En gelukkig maar dat je ouders kruidnoten meegenomen hebben:P

    Veel plezier nog, spreek je snel weer.

    Later

  • 20 Oktober 2009 - 21:28

    Pieter (Oom):

    Feestganger,

    Ik ben blij te horen dat je tussendoor ook af en toe nog moet studeren :-)
    Goed om te weten dat alles goed met je gaat.
    Als ik een email krijg dat je weer een bericht gemaakt hebt, trek ik er tegenwoordig maar een half uur voor uit: wat een lappen tekst produceer jij zeg.

  • 22 Oktober 2009 - 14:19

    Martina:

    Martijn,
    Wat was het opnieuw weer een heerlijke blog om te lezen. Leuk dat je ouders zijn geweest en dat je vrienden komend weekend langs komen. Lang leve de kruidnoten, zo blijf tenminste nog beetje een Nederlander;)
    Ik ga voor je duimen dat je geslaagd bent voor het examen..

    Have fun,
    x

  • 25 Oktober 2009 - 16:58

    Daan:

    Haha Martijn,

    Wat een leuk verhaal had jij bij bianca, twas alsof je erbij was:P Het verhaal is iig goed aangekomen!


  • 25 Oktober 2009 - 19:14

    Martijn:

    haha, das goed om te horen daan ;)

  • 31 Oktober 2009 - 14:25

    MJ:

    leuke foto's :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

exchange naar Helsinki

Recente Reisverslagen:

09 December 2009

Bezoek Bastiaan

30 November 2009

Lapland

25 November 2009

the Netherlands trip and the days after

09 November 2009

Rusland trip

01 November 2009

kort verslag
Martijn

Actief sinds 05 Sept. 2009
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 21906

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 16 Mei 2012

Israel (en regio?)

01 September 2009 - 23 December 2009

exchange naar Helsinki

Landen bezocht: