III-kierros - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Martijn Bontenbal - WaarBenJij.nu III-kierros - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Martijn Bontenbal - WaarBenJij.nu

III-kierros

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

12 Oktober 2009 | Finland, Helsinki

Afgelopen week was denk ik de rustigste week tot nu toe. Waarschijnlijk ook omdat ik nu voor het eerst echt gestudeerd heb.
Maandagavond de verjaardag van Arja in het Mexicaanse restaurant was erg gezellig. Dinsdagochtend weer college en beginnetje gemaakt met studeren.

sWoensdagavond hadden we een sewing party (naaifeestje). Ja je begrijpt het goed, met een aantal mensen hebben we lekker een avondje zitten naaien in een van de appartementen. De vraag, waarom?!? Nou de tot dan toe verzamelde badges moesten op onze overalls genaaid worden. Weet nu wel dat het niet mijn hobby gaat worden maar begin er wel beter in te worden na al die badges. Had er gelukkig ook 2 die je met een strijkijzer erop kon krijgen, ideaal. Aan het eind van de avond nog niet klaar met al mijn badges.

Donderdag weer college tot 11.30 en toen snel op zoek naar een fotoshop om foto's te laten maken voor mijn paspoort. Ik moest me haasten want de ambassade ging om 12.30 dicht. De winkel die ik van tevoren had opgezocht bleek failliet te zijn en ik moest dus snel op zoek naar een andere. Naar een paar winkels binnengestapt te hebben wist iemand mij uiteindeljk uit te leggen waar ik een pasfoto kon laten maken. Fotoshop gevonden en €20,- armer snel naar de ambassade. Oke mooi nog 5-10 minuten voordat ze sluiten toen ik aanbelde. Ze verwezen me echter door naar de achterkant van het gebouw want ik moest een andere ingang hebben. Ik loop. achteraf gezien via de verkeerde kant, naar de andere kant. Maar zie nergens de andere ingang. Loop gestresst een restaurant binnen (nog 5 minuten voordat de ambassade sluit) en vraag zij weten waar het is. Een hele behulpzame vrouw wil mij helpen en neemt zelfs de moeite om het op internet op te zoeken terwijl haar restaurant vol met gasten zit! Maar ze was jammer genoeg beetje sloom. Vooral omdat ze niet begreep dat ik naar de Dutch Embassy (Nederlandse ambassade) moest, ze vroeg: de Dutch Embassy uit Duitsland? Je begrijpt dat ik daar niet zo vrolijk van werd als ik al beetje gestresst was. Uiteindelijk vond ze het en belde ze zelfs naar de ambassade. Ben haar wel echt dankbaar, zoiets kom je niet vaak tegen. Dat iemand zo veel moeite voor een vreemde student die zomaar je aardig luxe restaurant binnenkomt. Toen ik bij de andere ingang kwam die aan de andere zijkant bleek te zitten, de enige kant waar ik nog niet geweest was uiteraard, was ik 5 minuten te laat en lieten ze me niet meer binnen. Ik was echt pissig op dat moment! Maarja niks aan te doen, naar de universiteit gegaan om te lunchen en naar de euro shop geweest om nog een paar onwijs stoere badges te kopen. Thuis snel de laatste badges erop genaaid en de nieuwe bevestigt. Moest haasten, want om kwart over 4 werden we verwacht voor III-kierros. Dit is een pub crawl (kroegentocht) die je aflegd met de tramlijnen 3T en 3B. Weer wat nieuwe barretjes in sneltreinvaart leren kennen. Je kon een badge verdienen als je in 8 verschillende pubs iets dronk. Makkelijkste was om maar een paar shots te nemen. Bier drinkt te langzaam weg. Hou normaal niet zo van shots, maar degene die ik nam vielen niet tegen. Na de pub crawl even naar de Mac voor avondeten. Dit was trouwens de eerste keer fast food sinds ik hier ben! Vind ik best goed eigenlijk. Daarna naar KY-gebouw om de badge op te halen. Vervolgens naar een club om verder te partyen. Ik ben niet te laat naar huis gegaan, want de volgende ochtend ging ik naar de Nederlandse ambassade om dan toch een paspoort aan te vragen.
Vrijdagochtend bij de ambassade aangekomen bleek de foto te groot te zijn. De fotoshop had een paspoortfoto op Finse maten gegeven. En dat is net iets te groot voor onze regeling. Moest dus nieuwe foto's laten maken. Na nog €20,- armer had ik dan goede foto's. Maar ik heb nu wel 18 pasfoto's van mijzelf. Kan de komende jaren weer vooruit. Heb mijn paspoort aangevraagd en nu is het hopen dat het op tijd klaar is voor de trip naar Rusland. De rest van de dag beetje gestudeerd. 'S avonds ging ik met een paar anderen uit, waaronder het zusje van een van de Spaanse meisjes die hier was. Probleem, zij is 19 en de leeftijdsgrens was 20. Bij de derde bar kwamen we gelukkig wel binnen, ondanks dat het 20+ was. Daar ff gezeten en daarna nog ff biertje in mijn appartement gedaan. Ik schaamde me eigenlijk een beetje omdat de keuken echt onwijs ranzig is op het moment. Ik en Marcel zijn de enige die al hun zooi schoonmaken en opruimen. De andere 4 laten allemaal wel iets liggen en dat is ondertussen uitgegroeid tot een pestbende. Maar gelukkig komt morgen (morgen als ik dit schrijf, dus morgen is dinsdag) een schoonmaakster. Vind het eigenlijk best triest dat ze een schoonmaker gaan betalen, omdat ze gewoon te lui zijn om hun eigen spullen schoon te houden.

Zaterdag heb ik weinig gedaan naast studeren en beetje bijkomen. Ben 's avonds ook niet uitgegaan. Lekker thuis gezeten en eventje een avondje chillen. Zondag ben ik voor het eerst naar de kerk geweest. Ging naar een kerk die uit de rotsen is gehakt. Het is echt een onwijs mooie kerk. En de dienst was in het engels dus dat was ideaal. Was wel iets anders dan ik gewend ben maar heb het naar mijn zin gehad. Een soort diaken las de schriftlezing en weer iemand anders preekte. De dominee deed wel de rest. Al was er ook een keer een gebed door 2 personen, waaronder de dominee. Op het eind waren er nog een aantal zwarte vrouwen die een nummer deden. Dit was echt fantastisch, met klappen, en een trommel en alles, lekker Afrikaans. Heel leuk om een keer meegemaakt te hebben. Ik merk wel dat ik het gemist heb om een kerkdienst bij te wonen. Ondanks dat ik elke week naar de diensten thuis luister is het toch anders als je er zelf bij bent.

Dit waren weren weer de belevenissen van de afgelopen week. Hoogtepunt van komende week: mijn ouders komen aankomend weekend langs!!!

Martijn

  • 12 Oktober 2009 - 19:04

    Pieter:

    Ik ga meteen lezen:P

  • 12 Oktober 2009 - 19:09

    Pierre:

    ziet er weer goed uit jongen!
    begint zowaar op studeren te lijken:P
    Heel vele plezier weer van de week en doe je ouders de groeten!
    later

  • 12 Oktober 2009 - 19:22

    Muis:

    Hey Martijn

    Ik zie dat alles goed gaat,
    is wel een eind lezen telkens hoor :P
    Ik zal nog eens kijken voor een coole hazerswoude-badge
    :)
    Veel plezier nog en tot de volgende reactie op een van je spannende verhalen :P

  • 12 Oktober 2009 - 22:37

    Leendert:

    nou man, volgens mij moet je daar uitkijken dat je geen alcoholist gaat worden. Maar, je hebt gelijk hoor!! N

  • 12 Oktober 2009 - 22:40

    Leendert:

    ik drukte op de verkeerde toets, dus mijn bericht werd al verzonden. Neem het er maar van, de ervaringen die je daar op doet kunnen je altijd weer van pas komen in je verdere leven! Ook al is het misschien niet helemaal jouw stijl van leven maar je leert er altijd van! Ik lees met plezier jouw verhalen!
    Geniet er van en tot de volgende keer! Groeten!

  • 13 Oktober 2009 - 11:14

    Martina:

    hey Martijn,
    leuk opnieuw weer wat van je te horen. Hoop dat het allemaal lukt met het studeren en fijn dat het alsnog is gelukt met je paspoort, wat een gedoe;)
    fijne dagen alvast met je ouders, en succes daar .
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

exchange naar Helsinki

Recente Reisverslagen:

09 December 2009

Bezoek Bastiaan

30 November 2009

Lapland

25 November 2009

the Netherlands trip and the days after

09 November 2009

Rusland trip

01 November 2009

kort verslag
Martijn

Actief sinds 05 Sept. 2009
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 21911

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 16 Mei 2012

Israel (en regio?)

01 September 2009 - 23 December 2009

exchange naar Helsinki

Landen bezocht: