Stockholm trip - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Martijn Bontenbal - WaarBenJij.nu Stockholm trip - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Martijn Bontenbal - WaarBenJij.nu

Stockholm trip

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

05 Oktober 2009 | Finland, Helsinki

Afgelopen week was de bestemming dus Stockholm. De reis werd afgelegd met een bescheiden cruiseschip. Donderdagmiddag was het om 4 uur inchecken bij Olympia Terminaali. Toen we het schip binnenkwamen werden we doorverwezen naar onze cabin op de 2e verdieping. We sliepen in een 4-persoonskamer met een oppervlakte van ongeveer 10 vierkante meter. Niet echt groot, maar goed genoeg om een korte nacht in door te brengen. Tas op bed en na een korte inspectie van waar we nou eigenlijk sliepen gingen we het schip maar even verkennen. Het was best een mooi schip met 13 verdiepingen, verschillende restaurantjes, cafés, club, playstation lounge, casino, grote zaal, belastingvrije supermarkt, etc. ’S avonds was het tijd om wat te gaan eten. Met een groepje hebben we gegeten bij El Capitan, soort steakhouse. Ik had hier de barbecue grilled pork (gegrild varkensvlees) met gekruide aardappels, de vraag was of ik knoflook daarbij wilde. Ik hou wel van een beetje knoflook dus waarom niet. Het punt was alleen dat de knoflook zo’n beetje het enige is wat ik nog proefde als ik een hap nam, iets te sterke smaak dus. Het vlees met de barbecuesaus was trouwens goed te doen. Om 8 uur was het tijd voor de grand opening. Niet wetend wat te verwachten naar de grote zaal gegaan. Bleek er dus een soort kleine circusvoorstelling te zijn. Duidelijk B-artiesten, maar wat verwacht je op een bescheiden cruiseschip. Maar het was vermakelijk te noemen. Om 9 uur begon de karaoke in de club op de 13e verdieping. Er werden aardig wat Finse nummers gezongen en af en toe een Engels nummer door een exchange student tussendoor. Na de karaoke nog beetje rondgelopen en toen naar de club gegaan.
Vrijdagochtend om 9 uur Zweedse tijd (1 uur tijdsverschil, uurtje extra) de wekker gezet om op zoek te gaan naar een ontbijt. Eigenlijk niks gevonden voor een redelijke prijs, dan maar even geen ontbijt. Toen we aankwamen gingen we richting hotel en op het metrostation maar even een ontbijt gekocht bestaande uit een twix en een snicker. Om 12 uur waren we in het hotel en moesten we even wachten tot onze kamers gereed waren. De kamers waren relax, een tweepersoonsbed en een tweepersoons slaapbank voor in ons geval 3 mensen, sommigen zaten met zijn tweeën. Badkamer was gewoon degelijk. Maar het beste aan de kamer was toch echt de tv! Heerlijk om eindelijk weer eens tv te kijken na een maand. Ik had geen problemen met de Zweedse zenders, want een hoop was in het Engels. Ik heb lekker 40 minuten Discovery Channel gekeken. Dit was trouwens ’s avonds voordat we wat gingen eten. ’S Middags zijn we de stad ingeweest. José (Peruaan) heeft een neef (Cesar)in Stockholm wonen en hij was dus onze gratis gids. Hij wist aardig wat te vertellen en ik denk dat hij er best zijn bijbaantje van kan maken. We hebben eerst een beetje door de stad gelopen en ene hoop gezien. Vervolgens gingen we naar een dierentuin/cultuurpark. Het was dus een dierentuin met een aantal culturele dingen. Bijvoorbeeld een typisch huisje uit de jaren twintig, best klein trouwens. Een gezin woonde in een kamer van zo’n 15 vierkante meter (grove schatting). ’S Avonds gingen we dus uit eten, uiteraard in een Zweeds restaurant. Het begon met een klein stukje, een blokje van 1 cm bij 2 cm…., gerookt hert als aperitiefje. Daarna werden er verschillende soorten brood op tafel gezet. Ze hadden echt onwijs lekker brood daar! Als hoofdgerecht had ik rendier met aardappelpuree. Ook dit was heel lekker, er zaten ook kleine rode besjes bij (ben de naam even kwijt) en die smaakten heel goed bij de rest. ’S Avonds gingen we op zoek naar een plek om uit te gaan. Een aantal, waaronder ik, hadden geen zin in een club dus gingen we op zoek naar een bar. Cesar was wederom onze gids op zoek naar een bar. We zijn bij zo’n vijf bars geweest en uiteindelijk maar bij 1 binnen geweest (wel de laatste). De ene bar vonden we te ver en de andere had weer een te hoge entree (€12,-), we waren een veeleisende groep voor onze gids. Maar wel een leuke avond gehad.
Zaterdagochtend vroeg (9 uur) op om gebruik te maken van het gratis ontbijt in het hotel. Dit was het beste ontbijt dat ik de afgelopen maand heb gehad, zoals ook wel te verwachten was. Jammer genoeg geen zoete broodjes en dat soort dingen, maar het was heerlijk. Daarna weer de stad in gegaan om een paar dingen te bezoeken. Om 12 uur was de wisseling van de wacht bij het koninklijk paleis. Dit was best een gebeuren met fanfare en alles. Ook nog even in het paleis geweest, uiteraard weer tegen betaling. Niks mag ook gratis zijn als je op exchange bent. Mooi paleis, en ook onwijs groot. Maar na 2 van de 3 delen van de Koninklijke appartementen gezien te hebben was ik het wel zat. Na nog een korte wandeling gingen we naar het hotel om uit te checken en weer richting schip te gaan. De avond zag er vrijwel hetzelfde uit als de heenweg. Alleen niet naar de grand opening geweest, wel even in de cabins gechilld en in een ander restaurant gegeten. Dit keer in Mundo, een Italiaans restaurant. Hier heb ik voor de eerste keer gnocchi gegeten, dit is 40% pasta en 60% aardappel hoorde ik achteraf. Er zat een tomatensaus bij met wat mozzarella. Bovenop lag nog een heerlijke zachte kippenborst. Het leuke aan de terugreis was dat er een storm was. Dit betekend dat het schip lekker heen en weer deinst, vooral omdat de wind van de zijkant kwam. In de club had dit regelmatig leuke effecten waar je iedereen een stukje naar links of rechts zag schuiven. Heb ’s avonds uiteraard ook even belastingvrij bier ingeslagen.
Zondagochtend om 9 uur ging de wekker weer, omdat we in Helsinki gearriveerd waren. Het regende lekker, dus een heerlijke aankomst. Om een uur of 11 was ik weer thuis en heb ik eerst ff een paar uurtjes geslapen. ’s Middags de kerkdienst van zondagochtend geluisterd en de rest van de dag niet veel gedaan. Vroeg naar bed gegaan want was echt onwijs moe van de trip, waar een nacht bestond uit 4 tot 5 uur slaap. Wat wel vreemd is dat je balans heel raar is. Soms leek het alsof ik nog steeds op het schommelende schip was.
Vandaag (maandag) weer vroeg op om te studeren. Mijn laatste twee cases voor Management Information systems gemaakt. Volgende week is het examen, dus het studeren begint morgen. Om 4 uur konden we onze overall op gaan halen. Voor degenen die het niet weten, het dragen van een overall is normaal voor Finse studenten. Het leuke is dat je allerlei badges erop kan doen. De collectie telt nu 8 badges, mis nog een Nederlandse badge. Dus als je zin hebt kan je die naar me sturen ;) Om 4 uur was er eerst een kleine presentatie, die was in het Fins dus er was niks van te verstaan. Daarna konden we onze overall ophalen en een uur later had ik hem dan eindelijk. Vervolgens nog even naar het KY-gebouw geweest om nog een paar badges te kopen. Dit was het einde van het verslag. Planning voor vanavond: eten in een Mexicaans restaurant, want Arja (ja ze is Nederlands) is vandaag jarig.

• 05 Oktober 2009 - 19:19

Martina:

martijn, leuk weer een verhaal van je te lezen. Ik proefde nu alweer iets meer studie ;) & 'het leek of ik nog steeds op een schommelend schip was' gok ik dat dat pas weg ging na weer een nacht op het vaste land te hebben slapen?;)
    Goodluck met je examen , ik duim van je vanuit het koude Nederland. Hoe koud is het daar nu eigenlijk?vast nog veel kouder als hier?

xx Martina

• 06 Oktober 2009 - 02:59

Frank:

Yo klinkt tof, lekker veel reizen!
    ben deze week voor het eerst gaan reizen en werd zeeziek op een 3,5 uur durende ferrytocht naar een eiland :P, zie dat jou schip betere voorzieningen had!

• 06 Oktober 2009 - 15:11

Reinoud:

Erg tof allemaal te lezen Bontie! Toch maar mooi naar Stockholm & Tallin geweest. Dus zo pak je toch twee hoofdsteden extra mee ;) Succes met je examen en veel plezier nog!

• 06 Oktober 2009 - 16:05

Pierre:

Ziet er weer heel goed uit daar!
    Je hebt wel die-hard weekenden daar zo te merken;)
    En dan te bedenken dat ze hier zo rustig verlopen..
    Spreek je wel weer een keer.
    veel plezier daar en succes met je tentamen!
    later

• 08 Oktober 2009 - 08:31

Miranda:

He Martijn!

Volgens mij heb je t daar wel naar je zin zeg! In elk reisverslag staat een uitgebreid verhaal over waar jullie zijn wezen stappen, wat jullie hebben gedronken en hoeveel het kost natuurlijk (je blijft 'n nederlander zoals je al schreef ;))!
    Nou nog veel plezier met stappen en alles en natuurlijk ook nog 'n btje met je studie ;)

Groetjes

• 11 Oktober 2009 - 11:55

Oude Buurtjes:

erg leuk je verslag te lezen. Komt er wel wat van studeren? Veel succes met je examen.Gisteravond bij je ouders geweest, verjaardagen gevierd was erg gezellig. We hoorden dat ze volgende week naar je toekomen. Maak er een leuk weekend van. Groetjes van ons allemaal.