4e week alweer - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Martijn Bontenbal - WaarBenJij.nu 4e week alweer - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Martijn Bontenbal - WaarBenJij.nu

4e week alweer

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

29 September 2009 | Finland, Helsinki

Pff.. de tijd vliegt echt voorbij hier. Zit hier nu al 4 weken! Ben deze week voor de verandering niet buiten Helsinki geweest.

Maar laat ik verder gaan waar ik vorige keer gestopt ben, het Poker Tournament op maandagavond. Met ongeveer 20 deelnemers en een buy-in van €10,- was er een aardige prijzenpot (€120,- voor de winnaar). Maar jammer genoeg ben ik gewoon €10,- armer. Er werd begonnen met 3 tafels en de 2 die als laatste overbleven mochten naar de finale tafel. Jammer genoeg werd ik 3e aan mijn tafel en haalde het dus net niet. Geen geluk laten we maar zeggen.

Dinsdag weer naar de universiteit geweest om college bij te wonen. 's middags voor hetzelfde vak even een case gemaakt. 's avonds vierde een andere flatgenote haar 22e verjaardag. Eerst was er een party in haar appartement en later gingen we naar de Butterfly, een van Helsinki's vele clubs. We waren daar 10 voor 12 binnen, dus precies genoeg tijd om wat te bestellen vlak voordat ik 20 werd. Later werd er uiteraard geproost op mij en zelfs gezongen. Leuke avond gehad en had toen al beetje het gevoel dat ik jarig was. Kreeg ook nog een birthday shot aangeboden van 2 andere Nederlanders en een Zweed. Fishu, smaakt hetzelfde als het snoepje Fisherman's friend, niet slecht al zeg ik het zelf. Heb trouwens ook eindeljk mijn silver card gekocht. Hiermee krijg je korting in een aantal clubs op drank en toegang. Kost maar €7,50, dus die investering heb je er snel uit.

Woensdag was het dan echt mijn verjaardag. 's middags ben ik met een paar gasten gaan voetballen. Ja echt waar, ik heb weer gevoetbald sinds weet ik nie hoe lang. Hoe het ging? Nog geen eens zo heel slecht eigenlijk. De rest was wel beter maar dat waren dan ook meestal getrainde voetballers of in ieder geval met een voetbalverleden. Al ben ik er nu wel achter dat ik weinig gesport heb sinds de zomervakantie. Had flinke spierpijn in mijn benen voor een paar dagen.
Een flinke regenbui maakte een einde aan mijn kleine voetbalavontuur. 's avonds vierde ik mijn verjaardag in mijn appartement en vervolgens gingen we naar Amarillo's (weer nieuwe club ontdekt). Ondanks dat het woensdag was, was het stampvol. Waarschijnlijk omdat het bier maar €1,50 kostte en dat is heel goedkoop voor Finse begrippen. Dus vooral veel in de rij gestaan daar. Wat je trouwens ook in veel clubs in Finland hebt is een black jack - en/of pokertafel. Je kan dus gewoon rustig een beetje gokken tijdens je avondje uit. Maar goed dat ze dat in Nederland niet hebben. Ik heb het hier nog niet geprobeerd trouwens. Geef al genoeg uit al zeg ik het zelf. Toen we richting huis gingen hadden we net de laatste trein gemist dus moesten we met de taxi. We zaten met zijn 4en in de taxi, waarvan 1 onbekende man. Hij moest ook in onze richting dus hij vroeg of hij met onze taxi mee kon. Uiteraard mocht dat. Naast het feit dat we onze naasten lief hebben als onszelf houdt het ook gewoon in dat de kosten omlaag gaan. We blijven toch Nederlanders he.

Donderdagochtend had ik weer les om 10 uur, dus uitslapen zat er jammer genoeg niet in. 's middags een beetje geluierd en niet veel gedaan. Want 's avonds stond de volgende party alweer op het programma. Eerst weer een kleine pre-party in een van de appartementen. Daarna was er een feest van KY (de studentenvereninging) in de Tiger. het gratis toegang door mijn silver card. Hoppa, investering terug verdient. Wat een bedrijfskundig inzicht toch. Hier was ook de prijsuitreiking van de roeikampioenschappen die 's middags gehouden waren. Ben niet wezen kijken, maar een van mijn tutors was net geen eerste geworden. Die avond gelukkig wel de laatste trein gehaald.

Het was alweer vrijdagmiddag voordat ik wakker was. Had geen verplichtingen, dus kon lekker schaamteloos uitslapen. 's avonds was het weer een druk programma. Een van mijn roommates (Jacobo) was jarig en werd 22, hij gaf een feestje in Baker's. Leuk cafetje, relaxte muziek en mooi rustig interieur. Hij kon het feestje niet in ons appartement geven omdat mijn Tsjechische huisgenoot Martin een Tsjechische party gaf. Er waren dan ook 2 flessen vodka uit Tjsechie aanwezig. En uiteraard werd ik verplicht om allebeid de vodka's te proeven. Ik ben niet echt een vodka fan, maar heb het toch maar geprobeerd. De eerste was echt niet lekker. Maar de pruim die we erbij kregen smaakte daardoor des te beter. De tweede fles was niet eens zo heel vies, abrikozensmaak. Niet dat je heel veel proeft door de 50% alcohol, maarja. Het lag dan ook waarschijnlijk aan de hoeveelheid vodka, 2e shot was kleiner. Na de 2 party's ging iedereen naar de Tiger en bestelde mijn jarige Mexicaanse huisgenoot uiteraard een extra grote fles Belefre ofzoiets. Hij had trouwens ook weer een tafel gereserveerd. Wederom een leuke avond gehad en toen ik 's nachts thuiskwam nog even een pizza gegeten met Jacobo.

Zaterdag was echt even een dag om bij te komen van 4 dagen uitgaan. Lang uitgeslapen en voor de rest bar weinig gedaan. Alleen de grote zaterdag boodschappen gedaan. Zaterdagavond was er de mogelijkheid om weer uit te gaan. Maar ik ben maar thuis gebleven, ik had niet echt zin om uit te gaan.

Zondag was ik na een beetje uitgeslapen te hebben gelijk aan weer een andere case begonnen. 's middags had ik nog een 2 uurtjes vrij ongeveer. Toen even koken, eten om vervolgens de ochtenddienst te beluisteren. Het was kerk en school dienst, altijd leuk om kleine kinderen iets te horen doen in de kerk. Daarna had ik het idee om expeditie robinson te gaan kijken. Ja dat volg ik ook gewoon hier in Finland ;) Maar superirritant, ik kan het opeens niet meer kijken vanaf hier. Heb de rechten niet of zoiets, kan het alleen binnen Nederland kijken. Het vreemde is alleen dat ik de eerste 3 afleveringen wel gewoon gezien heb. Maarja niks aan te doen denk ik (of iemand uit Nederland moet mij helpen).

Maandag ben ik eindelijk in mijn boek begonnen. Sophie's world is een filosofisch boek dat ik van oom Pieter gehad heb voor mijn belijdenis. Heb nu een paar hoofdstukken gehad en het leest vrij snel. Het zet je wel aan het denken en dat is altijd goed. 's avonds was er weer een pokertoernooi, maar dit keer maar niet meegedaan. Want in het KY-gebouw was het filmavond en de Hangover was de film die we gingen kijken. Aangezien ik alleen nog maar goede reacties heb gehoord moest ik de film zien. En ze hebben niks te veel gezegd, het is echt een geniale film!! Een van de betere komedies die ik gezien heb. Na de filmavond nog ff uurtje bij het pokeren gekeken en niet veel later lekker mijn bedje ingedoken.

Vandaag had ik weer les en heb ik weer op de universiteit gegeten. Al was het eten vandaag niet echt goed. Had gister al rijst op dus ik ging voor een of andere bruine prut waar vlees en een groente in moest zitten, ik denk een kool of iets dergelijks. Maar het was mijn slechtste maaltijd tot nu toe. Terwijl ik zelf ook al gekookt heb. Maarja, heb er maar een extra sneetje brood bij genomen. Die kan je daar gratis bij je maaltijd krijgen. Moet je nog wel zelf snijden van het brood af, maar het is dan ook ontzettend lekker brood!
Vanavond is er weer een party in een van de appartementen. Rede: het appartement is jarig, want het wordt nu 1 maand bewoont door haar nieuwe bewoners. Wat een excuus voor een feestje, maar je hoort mij niet klagen.

Dit was het dan weer. Kleine vooruitblik, trip naar Stockholm van donderdag tot zondag.

P.S. het begint al kouder te worden. Ik heb gehoord dat er komende week kans is op sneeuw...

  • 29 September 2009 - 17:55

    Bo:

    Men, wat een belevingen daar! Jij komt echt als een ervaren zuipschuit terug joh! Haha.
    Ik blijf je verhalen iig leuk vinden om te lezen!!
    Groetjes uit het verre Nederland.
    xx.

  • 29 September 2009 - 18:29

    Martina:

    Zo zuiplap,
    jij bent echt aan het feesten daar.. Maar gelukkig lees ik dat je ook nog íets voor school doet ;) grapje, geniet van alles daar. Ik lees dat je het leuk hebt & dat doet me goed te lezen.
    Have fun & kom weer heelhuids terug, .
    xx

  • 30 September 2009 - 09:11

    Inez:

    hee bontie wat heb je ook deze week weer veel beleefd en veel gefeest haha dat wordt gezellig als je weer bij ons terug bent;) geniet lekker van je trip naar stockholm en ik vind het ontzettend leuk om zo je verhalen te lezen.
    wat zijn die 4 weken alweer hard gegaan zeg..

    geniet er lekker van.

    liefs

  • 30 September 2009 - 21:01

    Maurice:

    Ha lotgenoot. Gaat goed met je zo te horen in Finland!! Lekker naar je zin:). Take care!

  • 04 Oktober 2009 - 12:05

    Stefan:

    Hey bontie,
    Jij komt egt terug met een bierbuik van hier tot Tokyo als ik het zo hoor :P
    Waar waren die plannen om te gaan badmintonnen, of wil je al je feesten niet opgeven?

    Stefan

    Ps: Ik geef je trouwens groot gelijk hoor :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

exchange naar Helsinki

Recente Reisverslagen:

09 December 2009

Bezoek Bastiaan

30 November 2009

Lapland

25 November 2009

the Netherlands trip and the days after

09 November 2009

Rusland trip

01 November 2009

kort verslag
Martijn

Actief sinds 05 Sept. 2009
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 21897

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 16 Mei 2012

Israel (en regio?)

01 September 2009 - 23 December 2009

exchange naar Helsinki

Landen bezocht: